Onbegrijpelijk!


In zijn boek ‘een toelichting op de brief aan de Galaten’ schrijft Pawson dat Paulus nogal uithaalt naar de Galaten door direct stoom af te blazen in vers 6 van het eerste hoofdstuk. In mijn vorige blog was ik al begonnen in het eerste hoofdstuk van Galaten, nu een pittig vervolg voor de Galaten, maar wellicht komen we ook onszelf tegen.

‘Het verbaast mij, dat gij u zo schielijk van degene, die u door de genade van Christus geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, en dat is geen evangelie. Er zijn echter sommigen, die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, [u] een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt! Gelijk wij vroeger reeds gezegd hebben, zeg ik thans nog eens: indien iemand u een evangelie predikt, afwijkend van hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt!’                               ‭‭Galaten‬ ‭1:6-9‬ ‭NBG51‬‬

Hoe bestaat het! Vraagt Paulus zich af. Hoe kan het zijn dat je het goede nieuws van Christus hebt gehoord en aangenomen, maar het dan zomaar weer van je afschud. Pawson vergelijkt de situatie als volgt: het is als een man die verliefd wordt, met zijn vrouw op huwelijksreis gaat en twee weken na de huwelijksreis er met een andere vrouw vandoor gaat.
Hoe kom je tot zulks een manier van doen? Je moet wel in de war gebracht zijn, dit is niet normaal! Er is waarheid en als je die hoort dan omarm je deze. Loslaten van de waarheid betekent de leugen omarmen.

De nuance is het uitgangspunt.

Ik weet niet hoe jij er persoonlijk in staat, maar het is zo gemakkelijk om het geloof te vervangen door goede werken en daarmee te zeggen hoe goed je het eigenlijk doet. Natuurlijk is er niets mis met goed doen, maar wanneer ze de boventoon gaan voeren of we onszelf daardoor op een voetstuk plaatsen gaat het mis en verlaten we de waarheid. De Waarheid is dat Christus ons heeft vrijgekocht en betaald ondanks het feit dat we niet goed zijn uit onszelf. Van daaruit mogen en kunnen we anderen vertellen en goed doen. De nuance is het uitgangspunt.

Pawson zegt het zo: of je stelt je afhankelijk van Christus en je gelooft in Hem en je werkt je geloof uit in goedheid, of je bouwt je goedheid op je eigen inspanningen en hoopt maar dat op enig moment voldoende blijkt te zijn.

Loslaten van de waarheid betekent de leugen omarmen.

Wat is nu de boodschap precies? God is goed! In Christus zijn we vrij gekocht! Dit naast ons neerleggen of afzwakken en ons zelf verhogen vanuit de werken die we doen maakt dat we afbreuk doen aan de Genade door Christus. Het heeft Hem alles gekost. Zeggen dat we zelf ook ons heil zouden kunnen bewerken zou betekenen dat Jezus werk overbodig zou zijn. Dit is de grootste leugen ooit!

 

 

 www.opwekking.nl/galaten
Hierbij  ook nog eens een link om het boek te winnen.

kijk terug naar eerdere blogs. hier kun je het eerste deel vinden

 

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s