Identiteit of schubben op je ogen? 

IMG_0425-2

‘Paulus, een apostel, niet vanwege mensen, noch door een mens, maar door Jezus Christus, en God, de Vader, die Hem opgewekt heeft uit de doden, en al de broeders, die bij mij zijn, aan de gemeenten van Galatië:’
‭‭‭‭Galaten‬ ‭1:1‬ ‭en 2 NBG51‬‬


Paulus begint zijn brief met zichzelf bekend te maken. Volgens Pawson was het de manier om een brief rond te zenden om te kunnen zien van wie het kwam en aan wie het gericht is.

Ik, ( …)heb niet zomaar iets te melden. Ik ben door God zelf aangesteld!

Opvallend is dat Paulus gelijk de nadruk legt op zijn positie in deze. Allereerst dit…. Ik, Paulus, heb niet zomaar iets te melden. Ik ben door God zelf aangesteld! En ik ben niet de enige die dat zegt, maar ook de broeders die hier bij me zijn. Wat anderen zeggen boeit me verder niet!

 Eigenlijk gelijk al een binnenkomer. Een manier van kijken naar een stukje tekst die mij in ieder geval wel aan het denken zet.

Identiteit!

Paulus laat duidelijk weten wie hij is en wat zijn rol is. Niet de rol die anderen hem hebben gegeven, maar die hem door Jezus zelf gegeven is op de weg naar Damascus. Mensen oa de broeders die bij hem zijn en ook de andere apostelen hebben zijn rol als apostel bevestigd, maar het uitgangspunt voor deze was Christus zelf.

Voldoende stof om na te denken over onze eigen rol volgens mij. Wie ben je , is een vraag die ik regelmatig stel in mijn blogs, waarbij het natuurlijk niet gaat over je naam en afkomst. De vraag gaat verder dan dat.
Veel mensen zijn op zoek naar identiteit. Paulus laat duidelijk zien wat voor identiteit hij heeft en in wie deze gegrondvest is. De vraag is op wie bouwen jij en ik ons leven? Als jij een brief zou schrijven hoe zou je beginnen?Ik zie veel mensen die hun identiteit gebouwd op gebruik van middelen. Drugs, alcohol en hun leven staat in teken van deze middelen. Zelfs als ze droog staan (vaak tijdelijk) dan nog zijn ze de hele dag hierover bezig. Welke keuzes maak? ik wel of niet gebruiken? Ze houden vast aan de oude identiteit.

Dit is wie ik ben!

Ook zie ik mensen in de kerk die hun identiteit gebouwd hebben op een bepaalde rol in de kerk. Wanneer je zou vragen waarom ze die rol hebben is dat vaak omdat er niemand anders voor handen was. Hun rol is niet bekleed vanuit roeping door de vader en passie is vaak ver te zoeken. Paulus legt echter direct de nadruk. Dit is wie ik ben!
Ik zelf (om het ook persoonlijk te houden) weet waar ik geroepen ben en wat mijn rol is. Toch vind ik het soms ook lastig in due rol werkelijk te staan. Ik ben niet bang of zo, en er zijn broeders die me bevestigen in deze rol. Gelukkig! Ik wil hier meer over nadenken door dit gedeelte uit het boek ban Pawson, een toelichting op De brief aan Galaten.
Immers wanneer we geroepen zijn als Paulus, dan mogen we ook uitdragen wie we zijn. Waarom? omdat we ahw gemachtigd zijn om te doen waarvoor we geroepen zijn door Christus zelf.

Terwijl ik er verder over nadenk bedenk ik me dat waar we geroepen zijn, dit een specifieke roeping is. Een roeping bij naam. Paulus werd bij zijn naam geroepen. Toen overigens nog met zijn oude naam. Mooie gedachte! We worden reeds in ons oude leven geroepen en dan is het aan ons wat we er mee doen. Paulus was verblind en kon even niets meer zien tot hem de schubben van de ogen vielen nadat hem de handen opgelegd waren. ( lees handelingen 9 maar eens)
Is het niet ook vaak zo in ons leven? We doen van alles, maar eigenlijk zien we het niet echt goed allemaal. Opgejaagd door gedachten, emoties vanuit verleden en heden. We zien wel, maar soms overkomt ons iets wat ons werkelijk raakt en beseffen we dat zo een enorme blinde vlek hebben. De moeilijke periode brengt ons dan dichter bij God en we ontdekken meer van onszelf. Wat werkelijk de moeite waard is en we vragen ons af hoe we werkelijk tot ons doel komen.

eigenlijk zien we het niet echt goed allemaal.

Paulus liet zich gelijk dopen. Hij had het gehoord en binnen laten komen. Hij begreep dat het niet slechts ging om ergens bij te horen, maar dat Hij iets mocht beteken voor Hem. Dat geld ook voor een ieder van ons. Je bent geroepen en je mag iets betekenen voor Hem en de wereld. Alles wat je deed en bent is daarvan onderdeel. Je verleden en het heden, maken jouw roeping uniek. Je bent specifiek geroepen. Zie je het al of heb je de schubben nog op je ogen?
 www.opwekking.nl/galaten
Hierbij  ook nog eens een link om het boek te winnen.

kijk terug naar eerdere blogs. hier kun je het eerste deel vinden

Geef een reactie

