Uitholling van geloof 

  
Vanmorgen bleef het woord uitholling resoneren in mijn hoofd. Pawson spreekt in de inleiding van zijn boek, een toelichting op de brief aan de Galaten, over verdraaiing en uitholling van het evangelie. 

Laat dat nu juist zijn wat uitholling is. 

De vraag is echter wat nu werkelijk uitholling betekent. Qua kerk. Qua persoon. Ik geloof namelijk dat de uitholling van het evangelie niet slechts in de kerk plaatsvindt, maar ook in het persoonlijke leven van christenen zelf. 
Wellicht denk je dat we ons weer moeten gaan richten op meer gebed, kerkgang, bijbellezen, etc… Ik geloof dat niet is waar het om gaat. Dit zijn juist externe zaken die we onszelf op kunnen leggen die juist het tegenovergestelde zouden kunnen bewerken omdat we van daaruit zouden kunnen roemen hoe goed we wel niet zijn. Laat dat nu juist zijn wat uitholling is. 

Daarin is toch juist het evangelie anders dan wat de meeste wereldgodsdiensten verkondigen . Daar gaat het toch ook vooral om wat je allemaal doet. Bidden, vasten, geven,etc..

Ik geloof dat uitholling begint waar we de nadruk leggen op de wet inplaats van op de genade. De nadruk op wat wij doen inplaats van op datgene wat God in ons leven heeft gedaan. We gaan voorbij aan Gods genade op het moment dat we denken het zelf te kunnen bewerken. Veel mensen proberen het toch. Wat echter betekent dat we een signaal afgeven naar de buitenwereld dat ons geloof een geloof van regels is en daarmee wordt de genade door Christus ondermijnt.
  Eigenlijk zeggen we tegen mensen dat ze zo moeten worden als wij, wanneer we onze regels en manieren herhalen. Het gaat er echter niet om of mensen doen, denken of zijn zoals wij. Dat is uitholling. Het gaat er om of mensen juist de verlossing die Christus ons mensen wil geven ontdekken. Daarin is toch juist het evangelie anders dan wat de meeste wereldgodsdiensten  verkondigen . Daar gaat het toch ook vooral om wat je allemaal doet. Bidden, vasten, geven,etc… Maw wat je doet is belangrijker dan wat je motiveert. 
Ik had vanmorgen een gesprek over hoe je leven uitgehold wordt wanneer we ons overgeven aan zaken die niet goed voor ons zijn. De vraag is hoe hier dan mee om te gaan? De oplossing lijkt simpel voor veel mensen. Ga bidden, bijbel lezen, naar de kerk etc… Ik geloof dat dit goede zaken zijn, maar dat ze begint bij de binnenkant. Het gaat er niet om of je de waarheid kent, maar ze ook toelaat in je leven. 

Deze vrijheid blijheid is geen werkelijke vrijheid en blijheid, maar een leegheid voortkomend uit eigen begeerte. 

De andere kant van de regel is losbandigheid. Ook deze holt het evangelie uit wanneer er slechts vrijheid blijheid is gericht op onszelf. Wanneer We doen waar we zin in hebben en daarbij ook nog eens God een plek willen geven, dan passen we God in een constructie die niet past. Deze vrijheid blijheid is geen werkelijke vrijheid en blijheid, maar een leegheid voortkomend uit eigen begeerte. 
Er zijn veel mensen die afhaken van het geloof vanwege de uitholling er van door kerkmensen. Nog de nadruk op regels en wetten, nog de veronachtzaming er van bepalen wat het geloof inhoudt. Wat dan wel?
Relatie is wat het evangelie inhoudt geeft. Niet het doen wat je zelf wil of dat doen wat anderen zeggen, maar je laten leiden door de Geest van de levende God. Enkel de bereidheid om vanuit oprechte relatie te leven geeft inhoudt aan het evangelie. Relatie met Christus zelf, maar ook met je naaste vanuit die relatie. 

Leven vanuit relatie met God is vervullend, geeft zin, inhoudt , doel.

In relatie is liefde het woord voor overwinning. Overwinning over de leegte die satan in ons leven probeert te bewerken door ons te verleiden om ons enerzijds te richten op de regels waaraan we niet voldoen en anderzijds ons een vrijheid voor te houden die ook slechts een lege inhoudt geeft. Relatie met God is echter vervullend . Het begint met een zaadje wat groeit tot een vrucht. De vrucht van relatie met God is goed. Er is geen relatie die beter is. 
Leven vanuit relatie met God is vervullend, geeft zin, inhoudt , doel.Dat is wat ik geloof. Niets is beter dan een leven met God. Dit was net als vorig hoofdstuk nog steeds inleidend op de brief aan de Galaten. Veel gedachten gepasseerd door de inleiding van Pawson. 

De volgende stap is de brief zelf door te stappen. Stap je mee? 
  
Lees ook mijn vorig blog over David Pawsons boek. 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s