Fundamentele zaken

IMG_0425-0

Vandaag heb ik het nieuwe boek van David Pawson over Galaten ontvangen. Ik mag er iets over schrijven zelfs.

Tja wie ben ik….?

Tja wie ben ik dat ik iets mag roepen over datgene wat een bekende, gewaardeerde en gerespecteerde schrijver als Pawson te zeggen heeft. Ik met mijn blog vol met schrijf en taalfouten, waar sommige mensen zich aan ergeren en misschien wel terecht omdat ik eigenlijk simpelweg mijn gedachten opschrijf en publiceer zonder me druk te maken over de technische inhoudt.
Eigenlijk best grappig te lezen qua inleiding op het boek dat veel mensen een mening hebben over het onderwerp, namelijk de brief aan de Galaten. Volgens sommigen zou Paulus de brief aan de Galaten geschreven hebben met verhitte pen. Te emotioneel en vanuit een te persoonlijk perspectief. Anderen vinden wellicht dat er te veel, laat ik zeggen, joodse onderbouwing in aanwezig is. Anderen vinden misschien dat het geestelijk aspect een optater krijgt en veel te scherp is en ook dat het te veel de discussie aanwakkert over wat er zich binnen de kerk afspeelt.

Waarheid vanuit een waarachtig hart geschreven

Hier begint al tijdens de inleiding mijn interesse geprikkeld te raken. Mensen die zaken in de kerk ter discussie durven stellen, daar houdt ik van. Ik wordt persoonlijk wel eens beticht van een negatief beeld ten aanzien van de kerk. Daar kan ik mee leven hoor, maar ik hoop dat het aanzet tot een nieuwe manier van denken over de inhoudt van het evangelie. Althans een manier van denken welke de hoofdzaak van wat de Bijbel vertelt duidelijk probeert te maken en ergens raakt aan d’r waarheid vanuit een waarachtig hart geschreven.

Ik geloof dat de Bijbel niet een boek van regels is waarmee God ons ergens mee vast wil zetten, anderzijds geloof ik ook niet dat God ons zoveel ruimte wil geven dat Hij ons er aan ten gronde wil laten gaan. Niet ons in de zin van jou en mij, maar ook ons als kerk, de Gemeente, het lichaam van Christus.
Pawson benoemt dat meeste strijdpunten rondom het geloof enerzijds de moeite waard zijn om voor te strijden. Het gaat dan om wat werkelijk fundamenteel is ten aanzien van het geloof. Discussie is niet erg, maar wanneer deze eigenlijk ‘nergens’ over gaan dan wordt het zoals Pawson het noemt ‘het verdraaien en uithollen’ van het evangelie, waarmee de kerk als het ware kapot gaat aan eigen volk.

Uitholling?

Dit lijkt iets van deze tijd te zijn en wellicht is het nu heftiger dan ooit, maar eigenlijk spelen zulke discussies de eeuwen door.

Natuurlijk heb ik Galaten vaker gelezen, maar nu vooraf aan het boek nog niet. Ik ga dat doen en hoop jullie mee te nemen door middel ook van Pawsons boek en wat hij schrijft en mijn eigen gedachten er bij. Genoeg te schrijven volgens mij. Ben nog maar net halverwege de inleiding, de Bijbel nog niet eens open gehad tav dit boek. Benieuwd naar eyeopeners.

Het mooiste van een boek vindt ik het om geraakt te worden. Benieuwd of ik door dit boek geraakt zal worden. Ik ben er van overtuigd dat persoonlijke groei, verandering slechts daar plaatsvindt waar we geraakt worden. Gelukkig spreken we over wat werkelijk belangrijk is wat mij betreft, Het woord van God.
Het Woord van God! Inderdaad! Dat is zo’n uitspraak die ik zelf fundamenteel vindt. Fundamenteel om werkelijk te kunnen zoeken naar wat waar is. Immers als het slechts woorden van Paulus zouden zijn, hoe belangrijk zou het dan allemaal zijn? Moeten we zaken dan allemaal maar klakkeloos aannemen?

Ik geloof dat we er over mogen spreken, zoeken met elkaar. Ik ga de komende tijd op zoek met Pawson. Hoop dat je meeleest.
Hierbij nog wat linkjes die wellicht je interesse hebben:

 www.opwekking.nl/galaten
Hierbij  ook nog eens een link om het boek te winnen.

Een gedachte over “Fundamentele zaken

Geef een reactie

