Hoe beperkt IS dat?

  Onderstaande Blog na aanleiding van de volgende tekst uit spreuken 3:5-6. 

 Vertrouw met heel je hart op de Here en verwacht het niet van je eigen verstand. Laat God delen in alles wat je doet, dan kan Hij je levensweg bepalen

 God vertrouwen boven ons eigen verstand is een radicale stap qua navolging. Ik geloof dat veel mensen het verstand verkiezen boven dat wat God wil. 
Gods wil doen wanneer er verstandelijk gezien ruimte is is niet zo lastig of wanneer we iets niet kunnen verklaren dit aan God toeschrijven ook niet, maar God vertrouwen wanneer je verstand andere conclusies trekt op basis van beredenering is iets wat lastig is.

Ik moet nu in kader van de IS aanval in Parijs denken aan wat de Bijbel zegt: God lief hebben boven alles en de naaste als je zelf. 

Verstandelijk gezien zouden we zeggen om met alles wat in ons is alles wat met de islam te maken heeft over één kam te scheren en te veroordelen en ik weet niet wat te doen. Maar vanuit geestelijk oogpunt namelijk door ons vertrouwen op God te stellen, Hem boven alles lief te hebben leren we ook onze naaste lief te hebben. 

Moeten wij alles maar toelaten en stil zijn en niks doen? Dat geloof ik niet. Moeten we ons denken en daarmee ons verstand uitschakelen? Volgens mij niet. Ik geloof dat God ons inzicht wil geven hoe we hier mee om kunnen gaan. 

Jezus laat zien dat het niet gaat om regels door mensen bedacht. Dat wil niet zeggen dat alle regels van mensen fout zijn, maar je ziet dat regels van mensen die een geestelijke boodschap krijgen fatalistische gevolgen kunnen hebben. Dat zagen we bij de farizeeen en ook bij allerlei christelijke varianten in de loop der eeuwen met catastrofale gevolgen voor individuen. Ook andere religies kennen dit. 

Toch wanneer we God durven vertrouwen boven ons eigen verstand zullen we zien en ontdekken dat Hij goed is. Niet onze varianten op wat God wil. Niet mijn visie of de jouwe is bepalend voor wat goed is. Slechts God zelf weet wat het beste is. We kunnen dan ook slechts hem vertrouwen. 

Natuurlijk hebben we verstand gekregen om te gebruiken. Wanneer we God laten delen in wat we doen dan zullen we ontdekken dat Hij het beste wil voor mensen. 

Veelal vragen mensen zich af waarom nu God zulke gruwelijke daden als die van IS toelaat. Ik heb er geen antwoord op, maar wat ik wel weet is dat God het niet wil. Het past niet in Gods beeld van Hoe het zou moeten.Het is niet wat Hij communiceert. Wel zien we in de Bijbel dat God het niet ongestraft laat gebeuren. 

Mijn verstand zegt dat er nu iets moet gebeuren, maar God leert dat we Hem mogen vertrouwen in alle omstandigheden. Gebeuren er dan geen vreselijke dingen meer? Ik zal niet zeggen van niet, maar ik ben er van overtuigd dat hoe meer de mens handeld vanuit Gods gebod om lief te hebben de wereld een betere plek wordt. In ieder geval waar wij Gods wil dien veranderen er dingen ten goede.  

Veel mensen zullen roepen dat er juist vanuit het geloof veel mis gaat. Daar hebben ze gelijk in. Het is waar dat wanneer mensen denken dat ze in opdracht van God of geloof iets moeten uitvoeren ze veelal extremiteiten als gevolg hebben. Echter het gaat dan niet om wat God wil, maar om datgene wat de mens wil. De persoonlijke gedachten of positie van mensen in de gelovige context.  

  
 Wanneer we echter Jezus leven bezien dan zien we niets dan goeds. Wanneer Gods liefde het uitgangspunt is zal er ruimte ontstaan om liefde te ervaren en uit te willen delen. Dit is het uitgangspunt van wie God is en wat Hij in de Bijbel duidelijk maakt, maar vooral ook wat Hij in de harten van mensen wil schrijven door Zijn heilige Geest. 

Veel verwarring op het moment door de crisis in Parijs, maar tegelijk mogen we God vertrouwen. Wat rest ons anders? Ons eigen verstand? Hoe beperkt is dat? 

Ik wil God laten delen in mijn leven en de dingen die ik doe. Dit is mijn gebed. Dat Hij in alles zichtbaar aanwezig zal zijn in wat ik doe en zeg. Niet mijn inzichten, maar de Zijne. Amen. 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s