Bevrediging van het moment.

  Wat zijn we als mens soms kortzichtig. Ik bedoel dat we vaak liever een kort moment kiezen wat gemakkelijk leuk is voor een korte tijd dan dat we kiezen voor kwaliteit op termijn. Ik steek daarbij de hand ook in eigen boezem

Ik zie in mijn werk en omgeving veel mensen die vinden dat men moet genieten van het moment. Ik leg de nadruk op moet.  Zo zijn er mensen die vinden dat ze tenminste 1x pet week dronken moeten zijn. Dat normen ze dan genieten. Ze vergeten de kater de dag er na, maar ook de schaamte die er zou moeten zijn vanwege uitspraken die gedaan worden met dronken kop. Ze verschuilen zich dan achter het feit dat men zo nu en dan eens los moet gaan.

Zelf kijk ik hier niet zo tegenaan. Ik zie een hoop mensen die vastlopen in de bevrediging van het moment.veel mensen zijn begonnen met keuzes maken om te kunnen genieten of even alles achter zich laten en doen waar ze zin in hebben. De vraag is echter wat de werkelijke zin hiervan is.

Wellicht wordt ik door enkele lezers gezien als een saaie piet, maar dat maakt me niet veel uit. Weet je? Ik geloof in oprecht geluk. Niet in tijdelijke momenten die ons even een fijn gevoel geven met de gevolgen van dien. Ik geloof dat we soms een tijdlang bezig kunnen zijn met moeilijke zaken, maar die ons op termijn werkelijk iets brengen waar we trots op zijn. 

Wat zullen onze gedachten zijn wanneer we oud geworden zijn over het feit dat we lol als uitgangspunt hebben genomen voor geluk? Ik geloof dat we de weekenden dronken niet zullen noemen over het algemeen. Dit gaat niet over drinken, maar impliceert ook andere zaken die ons tijdelijk voorzien van een goed gevoel. De vraag is echter of een goed gevoel nu werkelijk geluk is. 

Ik moet ff denken aan een vriend die juist zijn oude vage leven van het nalopen van kortstondige momenten van goede gevoelens achter zich heeft gelaten en juist gekozen heeft om een moeilijke periode van onthouding van alles heeft moeten doorstaan om het geluk in zijn leven toe te laten. Zie een filmpje over zijn leven.

Wat is het tof te horen hoe hij een ander mens is geworden. Ik ben erg trots op hem. Mooi te bedenken dat wanneer hij oud geworden is hij trots kan zeggen dat zijn leven moeilijk is geweest maar dat niet leuke momenten en gevoelens hem op de Weg van geluk hebben gebracht. De weg van Jezus. Als je hem ooit eens ontmoet vraag hem er maar eens naar.   

Geef een reactie

