Verantwoordelijke Vakkenvullers en zakkenvullers 

Na het lezen van dit artikel kwamen bij mij wat gedachten los. In het artikel wordt er gesproken over een platvorm voor ideeën voor een beter Nederland. Enkele prominente figuren nemen hierin plaats.  

 In het artikel wordt gesproken over vakkenvullers die bijles krijgen om schooluitval tegen te gaan. Men wil van hogeraf op lager niveau iets betekenen. De vraag die ik me stel is; Is dit nu iets goede of meer egocentrisch gedrag van hoge heren die zichzelf op een bepaalde manier willen positioneren in de maatschappij. 

Na enig nadenken, en mijn eigen positie in dit denken meegenomen, kom ik tot het volgende: wat is het mooi wanneer mensen anderen helpen om te groeien. Dit is niet een verkeerde actie van deze hoge heren. Ik zelf denk echter dat er andere manieren zijn, maar deze is mijns inziens niet gelijk slecht te noemen.

zakken vullers die ten koste van vakkenvullers hun voordeel willen doen.i

Veel mensen zullen, net als ik in eerste instantie, gedacht hebben dat het hier gaat om zakken vullers die ten koste van vakkenvullers hun voordeel willen doen. Dit is echter een negatieve benadering waar ik me schuldig aan maak. Gezien het onderwerp geen mooie gedachte, vindt ik zelf. 

Denken in kansen en mogelijkheden

Voor de oplettende lezer schreef ik op Facebook reeds het volgende: We spreken vaak over denken in kansen en mogelijkheden, maar ook wij zullen deze kansen en mogelijkheden op moeten pakken. Niet om ze voor onszelf te houden maar om ze uit te delen aan anderen zodat ook deze kansen en mogelijkheden hebben.

Het is gemakkelijk om af te geven op anderen en zelf niks te doen. Een  vriend schreef als antwoord: Met het ontvangen van de vraag komt de verantwoordelijkheid de vraag te beantwoorden.  Met andere woorden, wat doen wij? Hoe staan wij in het leven? 

Ik merk dat veel mensen niet echt bereid zijn verantwoording te nemen voor hun eigen leven. Ze modderen maar wat aan in het leven en geven af op anderen. Ze vinden dat anderen verkeerde keuzes maken en dat ten koste van hen, maar nemen zelden werkelijk de verantwoording om zaken in hun leven werkelijk aan te pakken. 

We kunnen klagen en anderen de schuld geven dat we in een bepaalde situatie zitten of in het zelfde schuitje blijven zitten waarin we verkeren maar daarmee veranderen de omstandigheden niet. 

Je kan mopperen over hoe slecht je het hebt en niks doen, maar daarmee stop je als het waarde je talenten in de grond. Ik geloof echter dat niet de positie de verantwoording bepaald, maar eerder andersom. Daarmee gaat het niet om wie de hoogste positie bekleed, daar ga ik niet over. God zorgt voor de plek van bediening. Voor dommigen geld dat hij directeur is van een multinational wellicht en voor de ander geld dat hij als vrijwilliger aan de slag gaat om iets voor een asielzoeker wellicht of het schoffelen van het tuintje van de buurvrouw. 

Met de vraag komt de verantwoording! Wie ben ik en wat kan ik doen? Durf jij je zelf deze vraag ook te stellen en verantwoording te nemen voor je leven of blijf je het allemaal buiten jezelf leggen en geef je de omstandigheden en/of anderen de schuld van alles wat niet goed gaat in je leven? Misschien iets om over na te denken? Of durf je niet? 


Geef een reactie

