Kan ik dat wel?

Vanmorgen werd ik wakker met de gedachte of ik de dingen die ik doe allemaal wel aankan. Doe ik dingen boven mijn
niveau? Dit is enerzijds mijn minderwaardigheidsgevoel waar die ouwe bokkepoot gebruik van maakt om mij onderuit te halen. Anderzijds wie zou ik zijn zo der de kracht van Gods geest in mij? 
Gisteren het boek van Remco Jorritsma uit gelezen. Ik ken hem niet persoonlijk, maar ga hem binnenkort ontmoeten. Erg mooi zijn boek te lezen. Remco was ooit verslaafd, maar inmiddels helpt hij andere verslaafden om clean door het leven te gaan. Hij had nooit gedacht dat zijn leven deze wending zou krijgen. Maar God raakte hem aan om het onmogelijke te doen. 

  
 Ik moest ff denken aan Gideon die ook best twijfelde over wie hij was en wat hij zou moeten doen. Hij gaat er over in gesprek eerst met een engel die hem komt op zoeken in Gods naam. Later vraagt hij God hoe en wat Hij moet doen en wil daarin bevestigd worden. Ondanks zijn twijfel doet hij wat God zegt. Is hij werkelijk een bijzonder iemand deze Gideon? Welnee, hij was een gewone vent die er voor kiest om te doen wat God hem zegt.
Ik weet niet precies hoe dat bij Remco is gegaan, maar volgens mij hangt zijn succes niet aan zijn kwaliteiten in eerste instantie. Hij heeft bepaalde gaven en inzichten, en ook zullen er veel zaken zijn geweest die niet helemaal top zijn verlopen, maar Gods Weg is de beste gebleken. Door zich te richten op Gods hart is Remco duidelijk geworden wat hij moest doen. 
Ik wil me niet richten op wat ik niet kan. Immers dat is heel veel. Mijn persoonlijke kwaliteiten zijn inderdaad niet zo bijzonder, maar met God zijn er bijzonder dingen mogelijk. 
Weet je? Er zijn veel mensen die in wezen niet zo heel bijzonder waren, maar door God zijn ze bijzonder geworden. De bijbel staat er vol mee. Noach kon een beetje timmeren, maar door zijn geloof redde God hem en zijn familie. Abraham deed wat God hem zei door niet te blijven hangen in Haran toen God hem riep. Een heel volk is uit hem geboren. David was slechts een herder, maar dode een reus en werd koning. Paulus een moordenaar werd degene die de wereld over God vertelde.

Ik geloof dat God zowel jou als mij wil gebruiken om bijzondere dingen voor hem te doen. Amen?

Een gedachte over “Kan ik dat wel?

Geef een reactie

