Geloven gemakkelijk? 

  

 Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb soms best twijfels over bepaalde zaken. Ik twijfel niet aan God en het werk wat Hij door Jezus voor ons heeft gedaan, maar wel over mijn eigen rol daar in soms. Herken je dat? 

Kiezen om uit te stappen maakt geloven niet gemakkelijker

Wat was geloven vroeger eigenlijk eenvoudig. Ik bedoel toen geloof nog geen persoonlijke keuze was geworden, maar iets was wat je had meegekregen van huisuit of niet. Je was zeg maar gelovig en derhalve ging je naar de kerk of je was niet gelovig en dus niet. Simpel toch?
Misschien is jou leven nog steeds zo simpel. Geniet je van je leven op jou manier in de kerk of niet. Gelovig of niet. In ieder geval leef je in een bepaalde stijl waarbij je je prettig voelt of zoiets. 

Hoe ga ik om met mijn leven? 

De gedachten die bij me opkwamen zijn meer van: hoe is mijn leven nu op dit moment met God? Ik moet zeggen best lastig op dit moment. Ik geloof dat telkens wanneer we keuzes maken in ons leven werkelijk te leven zoals God dat heeft bedoeld het leven ons iets moois geeft, maar het ook niet eenvoudiger maakt.
Wanneer we de keus maken om niet slechts naar de kerk te gaan omdat het hoort bij de familietraditie ,maar omdat je werkelijk deel wil uitmaken van de gemeenschap dit iets van je vraagt. Dat wanneer je op zoek gaat naar wie God is en wat Hij voor je leven bedoeld heeft dan kom je wellicht hindernissen tegen die miet altijd leuk zijn. 
Soms kunnen we tegen zaken aanlopen in het leven waar we niet goed mee uit de voeten kunnen en overvalt ons teleurstelling misschien of twijfel. 

Wat nu als ik het verkeerd begrepen heb allemaal?

Johannes de doper overkwam zoiets bijvoorbeeld. Hij was er op uit gegaan mensen van Jezus te vertellen en Jezus was bij hem gekomen om door hem gedoopt te worden zelfs. Ik zou zeggen de keuze was reuze! Johannes begon een werk met God en Jezus kwam en het werd gezegend. Zelfs tegenwoordig nog worden mensen gedoopt zoals Johannes doopte. Wow zou je zeggen!
Toch zie je dat op een gegeven moment dat Johannes vast komt te zitten en hij nog steeds uitspraken doet die waar zijn. Alleen werden die bij een bepaalde groep niet echt gewaardeerd en komt hij hiervoor in de gevangenis. Johannes vraagt zich af of hij Het allemaal wel zo goed begrepen heeft. Jezus wijst hem op de wonderen die gebeurt zijn in Zijn naam. De vrucht van Johannes werk was mooi, maar moest het wel met de dood bekopen. 

En Jezus?

Jezus zelf. Je mag het oneens zijn, maar zijn hele fysieke leven stond in dienst van God de Vader en hij genas mensen. Wekte zelfs mensen op uit de dood. Heeft geen kwaad gedaan en toch moest hij sterven nadat hij enorm te lijden heeft gehad. Gelukkig weten we nu over de opstanding, maar wat een weg.
Misschien beur ik je nu even niet zo op, maar wat ik wilde zeggen tien ik begon met dit blogje te schrijven is dat mij zoals Johannes de doper de twijfel ook overvalt. Heb ik wel de juiste keuze gemaakt ? Had ik niet beter stilletjes in de traditie moeten blijven zitten qua kerk? Had ik niet uit moeten stappen in geloof op zoek naar wat God voor mij te doen had?

Verrast van wat ik schrijf soms.

Weet je? Ik ben blij met de keuze die ik gemaakt heb. Dit te schrijven verrast me soms. God heeft me in mijn leven behoorlijk uitgedaagd. Ik ben veel moeite en strijd tegen gekomen, maar man, wat heb ik veel mooie mensen mogen ontmoeten sindsdien. Echte mensen, met grote dromen en verlangens en mensen die gevallen waren weer zijn opgestaan. En mijn gevoelens en gedachten zijn zo enorm gegroeid. Ik houdt meer van God als ooit te voren.

 Een onvoorstelbaar pad heeft hij voor mij uitgestippeld, moeizaam soms maar zo vervullend. 
Ik wil zeggen dat ik soms vragen heb en persoonlijke twijfels overijl eigen functioneren, maar God plaatst me telkens weer op een plek waar ik nieuwe dingen leer. Waar ik van groei. 

Ik had het anders kunnen doen.

Het zal wellicht zo zijn dat ik het anders had kunnen doen. Beter. Maar heb mijn ding gedaan zoals ik geloof dat God het me gevraagd heeft en dat wil ik blijven doen. Waarom ? Hij is en vervult mijn leven. Daar horen allerlei gedachten en gevoelens bij, maar ik wil mij uitstrekken om nog meer dan nu Hem in mijn leven te betrekken wat het ook kost. hij geeft zoveel meer dan slechts voorspoed, mijn leven met Hem heeft betekenis gekregen. Een doel om voor te leven. 

  

Een gedachte over “Geloven gemakkelijk? 

Geef een reactie

