In het licht van de waarheid.

IMG_0028-1

 

Iemand vertelde me deze week dat hij niets op had met het geloof vanwege de veroordeling die het meedroeg. Althans hij benoemde het iets anders en zei zoiets als het kan toch miet zo zijn dat je wanneer je iets fout hebt gedaan in dit leven het voor de rest van de eeuwigheid verprutst is. 
Ik had natuurlijk over Jezus willen vertellen en wat Hij voor ons heeft gedaan als verlossend werk. Dit kwam niet direct ter sprake nu helaas. Wel kwam ter sprake dat christenen altijd maar denken en vinden dat ze de waarheid in pacht hebben. Hij bedoelde daarmee niet dat ze geen goede punten zijn, maar volgens zijn gedachten zijn er vele waarheden te vinden en derhalve zocht hij zelf naar wat het best passend was bij hem
Ik had graag een hoop zaken willen uitleggen, maar helaas was die mogelijkheid er even niet en bovendien wat is waarheid inderdaad? Mijn waarheid? Zijn waarheid?

 
Ik geloof dat er één Waarheid is. Jezus Christus! Het mooie van Jezus is dat Hij mensen confronteerde met hun eigen imperfectie en veroordeling zonder ze te veroordelen en of af te wijzen. De mens wordt in zijn persoonlijk leven afgewezen en veroordeelt door velen. Soms wel en soms niet terecht, maar Jezus had het daar niet veel over. hij had het juist over Gemeenschap, de grote Liefde van God.

Is er dan geen veroordeling na de dood? De Bijbel is er redelijk helder over, maar Jezus maakte er geen issue van. Hij wist als geen ander dat iedereen die in het licht komt zijn eigen ongerechtigheid ziet. Weet wat hij verkeerd doet. In Zijn licht wordt alles zichtbaar. 

het mooie van de Bijbel, van God is; is dat Hij confronteert niet met wat anderen doem of gedaan hebben, maar hij laat ons naar onszelf kijken. In het licht van de waarheid. zijn waarheid.

Wat zijn mensen vaak veroordelend. Jammer! Jezus zegt tegen ons zoiets van: ik veroordeel je niet, ga maar en doe het niet meer.

Dit geeft ruimte om opnieuw te beginnen. Jezus raakt mensen in liefde en gemeenschap. Hij laat Zijn/Gods licht zien om plaats van veroordeling.   

Wanneer licht in de duisternis komt is ze aanwezig. Je kan er niet meer omheen. Licht verdrijft het duister. Men kan hooguit de ogen sluiten voor het licht om het niet te hoeven, of te willen zien. Dat is een keus. 

is er veroordeling? Ja. We hebben het nodig. Veroordeelt God ons? Nee, niet direct. Eigenlijk veroordelen we ons zelf door ons bewust van God af te keren. Niet Zijn liefde te accepteren en In het licht te kijken naar onszelf. Jezus wil zijn Licht, liefde, gemeenschap overdragen aan ons. De veroordeling heeft Hij op zich genomen. 

De vraag is of je die veroordeling wel werkelijk wil loslaten en toe wil geven dat je Zijn Liefde en Genade nodig bent. Je kan ontkennen. Je mag zoeken. Je mag het afwijzen, je ogen sluiten. Het gaat niet over afwijzing. Niet over veroordeling. Het gaat over jou en Hem. Durf je Hem te vertrouwen? In Zijn licht te gaan staan? Om daarin gezien te worden? je trots opzij te zetten en met Hem te leven? 

  

Een gedachte over “In het licht van de waarheid.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s