Christelijke oogkleppen

oogkleppen

Zijn gelovigen veelal mensen met oogkleppen op? Niet gelijk wegklikken als je je aangevallen voelt, maar misschien gewoon  eens de vraag stellen of dit werkelijk zo is of niet.

Soms lijken mensen in de kerk niet zo blij of vrolijk te zijn.  ze spreken over vrijheid, maar zijn ze wel werkelijk vrij of zitten ze min of meer vast in een keurslijf van regels die de kerk, broeders en zusters elkaar opleggen?  Of is dit nu juist  de bedoeling van God?  Is de vrijheid in Christus waarover in de Bijbel gesproken wordt  niet voor nu?

de laatste tijd wanneer ik in de kerk zit bespeur ik veel openheid  voor het evangelie bij mensen. Ik heb daar gesprekken over en ook buiten de kerk bespeur ik dat de kerk nog altijd aantrekkelijk is voor veel mensen, maar ik bemerk ook dat mensen denken dat ze in een bepaald keurslijf zouden moeten en daar eigenlijk niet veel zin in hebben.

Natuurlijk gaat het niet altijd om zin in deze, maar tegelijk als we spreken over vrijheid in Christus, waar  is deze dan wanneer mensen  begrensd worden door regels en wetten die al dan niet gesproken of geschreven zijn.

De wet van God of mensen?

De Bijbel  zegt:  Je moet je altijd laten leiden door Gods wet. Want die wet is volmaakt, en geeft je vrijheid. Je moet niet alleen maar naar Gods wet luisteren, en Gods woorden meteen weer vergeten. Nee, je moet ook doen wat God van je vraagt. Dan zul je gelukkig zijn! Jacobus 1:25

Wanneer ik dit lees zie ik dat we ons moeten laten leiden door Gods wet. Dus niet door allerlei regels van mensen. Ook niet door die van mensen die we broers en zussen noemen in de kerk. Natuurlijk kunnen we m,et elkaar afspraken maken. Maar zijn er niet veel te veel afspraken gekomen die ons  al gelovigen in de weg zijn gaan staan?  Natuurlijk moeten we Gods wet in ons leven integreren, sterker nog; ik geloof dat veel van Gods wetten  duidelijker zijn dan we denken. Is het niet zo dat we heel goed weten dat we niet vreemd moeten gaan of dat stelen niet goed is? Weten we niet allemaal dat je geen ander mag doodslaan?  Dat het goed is om rust te nemen zo nu en dan? Allemaal regels die we vanzelfsprekend of we ons nu wel of niet gelovig noemen.

Trouwens in het zelfde gedeelte een stuk eerder zegt Jacobus het volgende: Heeft iemand van jullie niet de wijsheid om te leven zoals God het wil? Dan moet je God om die wijsheid vragen. Hij zal je die zeker geven. Want God geeft de mensen allerlei goede dingen, zomaar, zonder er iets voor terug te vragen. Jacobus 1:5

Dit impliceert nog steeds dat we ons moeten houden aan afspraken die door God gesteld zijn.  de vraag is echter of deze afspraken bekrompen zijn of juist ruimte geven?

Petrus schrijft  dat we niet moeten leven als ongelovigen, maar goede dingen moeten doen. Wanneer we gelovig geworden zijn, hebben we ons oude leven verlaten en hebben we de vrijheid in Christus mogen ervaren. Daarom is het goed te kiezen om het goede te doen. Jezus deed ook goede dingen. Dit maakt het leven niet altijd gemakkelijker. Sterker nog Jezus  en ook veel anderen zijn gestorven omdat  het goede schijnbaar veelal niet past in de kaders van de wereld.

De wet van liefde?

De keus is redelijk simpel. Tenminste…! Ik denk dat we in de Bijbel veel lezen over de wet in het oude testament en dat de wet goed was en Paulus zegt dat deze wet ons ook laat zien dat de mens vanuit zichzelf niet in staat is om zich er aan te houden. Veel mensen denken dat door los te komen van het geloof er meer vrijheid  is, dat is  volgens mij niet waar. Het kunnen doen en laten wat je wil makt niet vrij, maar het maakt ons verslaafd. Lees 1 Petrus 2 maar eens. Mensen denken wel vrij te zijn, maar doen niet wat ze willen maar worden gedreven door hun lusten. Een mens die zich door zijn lusten laat leiden  is dat de ware mens?  Volgens mij is dat het leven van een beest.  Een dier doet wat zijn lusten hem ingeven. Mensen zijn volgens mij van een andere soort. Ze kunnen keuzes maken. Keuzes om niet te veel drinken of seks te hebben met iedereen. Keuzes om zo nu en dan rust te nemen om  niet altijd maar in een hoog tempo door te draven. Om niet slechts te leven voor de buitenkant, maar ook zo nu en dan eens naar binnen te kijken en zich af te vragen wie ben ik?  Waar kom ik vandaan? Wat is het doel van mijn leven?

Paulus zegt in Galaten 5 het volgende:  Christus heeft ons bevrijd. Daardoor kunnen we als vrije mensen leven. Houd dus vol en laat niemand je weer slaaf maken.

Is het niet zo dat veel mensen op zoek zijn naar de waarheid?  Proberen  veel mensen niet de waarheid te zoeken en zichzelf te vinden, maar begrijpen eigenlijk niet wat de vrijheid in Christus nu werkelijk is doordat men te veel kijkt naar anderen in de kerk? Ik bedoel daarmee, men zoekt wel, maar zoeken we niet op de verkeerde manier?  Is het niet zo dat we ons beperkt voelen door wat anderen ons  proberen op te leggen?  Is het niet zo dat we  eigenlijk dachten dat dit ook regels/ wetten zijn die ons door God zijn opgelegd terwijl dit in wezen niet zo is?

We zeggen vaak dat we onze eigen keuzes willen maken, onszelf willen redden op de een of andere manier. Maar we kunnen onszelf niet redden. We hebben een redder nodig. We hebben Jezus Christus nodig in ons leven.  Dit is het beste fundament waarin we ook nog eens  vrij mogen zijn.  Het gaat allemaal niet om regels en wetten in ons leven. We hoeven niet te voldoen aan de eisen van iedereen. Sterker nog we hoeven  als mens ook niet te voldoen aan  de eisen die God stelt. Deze is immers  reeds volbracht door Jezus zelf. De volmaakte mens. Het is alleen belangrijk dat je gelooft, en dat we door het geloof in liefde met elkaar leven.

Je bent uitgekozen om vrij te zijn!

126Weet je? God heeft je uitgekozen. En misschien is er een tijd geweest dat je zo leefde zoals God dat wilde en misschien  ook niet, maar  ik hoop dat je beseft dat je er mag zijn zoals je bent. Werkelijk vrij van de druk van de maatschappij, vrij van wat mensen van je willen of vinden. vrij van fouten uit het verleden en heden. God heeft je lief en wil ons niet beperken, maar juist in de ruimte zetten.  Hij gaf Adam de ruimte om te heersen over alles.  En Jezus zet mensen vrij van alles wat hen gevangen had genomen.  Een hoer  veroordeelde hij niet. was bevriend met tollenaars. Het gewone volk liep met hem weg. De mensen met regels verafschuwde  Jezus. En ook door hen( de farizeeërs en schriftgeleerden) werd Hij gehaat. Waarom? Omdat men Hem regels wilde laten uitvoeren die niet van God waren maar van mensen. Ze maakten regels om te kunnen doen en laten wat ze wilden en hun eigen zin door te drijven.

Wat zou het fijn zijn als we ons niet  zouden laten leiden door de verwachtingen en regels van anderen, maar ons geloof zouden durven beleven in waarachtige vrijheid. Ik benoem bewust waarachtig omdat ik geloof dat de we de waarheid slechts ten dele kennen. God is zo enorm groot dat we  allemaal vanuit ons persoonlijk perspectief naar Hem kunnen kijken, maar slechts  een heel klein deel van die waarheid  zullen zien dat het soms lijkt of  anderen die  vanuit hun  perspectief, vanuit hun hoek een heel ander gedeelte zien van dezelfde waarheid, maar  dat van de ander niet goed kunne begrijpen. Derhalve laten we  waarachtig zijn in wat we doen en zeggen. Op zoek gaan naar de waarheid en met volle inzet God dienen naar volle vermogen .  dat geeft mijns inzien de vrijheid waar we naar verlangen. God liefhebben en onze naaste als uitgangspunt. Dat is de gehele wet. De regels van God zijn volgens mij simpel als we dat zo stellen toch? God liefhebben, anderen liefhebben, je zelf liefhebben. Wat een vrijheid als we dat kunnen.  Hoe? Kijk maar naar Jezus!

een quote

so as long as someone else controls your history the truth shall remain just a mistery. for you can lead a horse to the water but you cannot make him drink. You can put a man to school but you cannot make him think.

-Ben harper-

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s