Lazarus, dood en leven

Ik zit te denken aan iemand die ik ken. Althans zijn vader en moeder ken ik voornamelijk. hij de zoon van deze twee lieve mensen is ernstig ziek. Tot stervend toe. 
De gedachte alleen al maakt me ziek, bedroefd. Je kind te zien en niet te weten wat anders te doen dan te bidden om een wonder of hem over te geven aan de Here God zelf. 
Als ouder wil je niet anders dan je kind beschermen tegen alle kwaad en alle pijn van de wereld toch? En nu? Biddend om dat wonder dat tot op heden niet is gebeurt, wat nu?
Loslaten? Wat? Onmogelijk bijna en ondraaglijk. Waarom worden sommige mensen beter en anderen niet? Waarom niet dat wonder? Is ons gebed niet goed? Ons leven niet misschien? 
Weet je? Ik geloof dat God huilt vanwege het verdriet en de pijn van het moment. God, de vader kent de pijn en het verdriet. hij liet zijn eigen zoon sterven aan de meest gruwelijke dood ooit. 
Waarom deed God niet even dat wonder zoals bij Lazarus? Het was voor Hem toch een kleine moeite geweest toch? Dit lijden te zien moet bijna ondraaglijk zijn lijkt me. 
Lazarus en Jezus stierven beide en beide werden opgewekt uit de dood. Geloven we in het wonder? De opstanding der doden? Lazarus werd opgewekt door Jezus en werd een getuige van het wonder dat Jezus had voltrokken in deze gewone mens, met alle gevolgen van dien. (Lees Johannes 12:9-11 maar eens) maar hij stierf uiteindelijk toch. Wanneer? Ik weet het niet. Misschien oud en van het leven verzadigd. Misschien kort na deze. Misschien vermoord vanwege zijn getuigenis. Ik weet het niet. 
Jezus echter werd niet opgewekt, maar stond op uit de dood. Een groter wonder nog. Daarmee overwon Hij de dood. Hij bleek sterker te zijn dus! Hij stierf niet weer, maar ging op naar de Hemel. hij maakt een plaats voor ons daar. Voor jou en mij. Voor lazarus die al eerder ook werd opgewekt. En ook de zoon van mijn vrienden zal eens daar zijn. 
Hoe ik dat weet? Ik heb gehoord van het getuigenis dat zijn leven is in zijn ziek zijn. Ik hoor van het vertrouwen in God door mijn vrienden. Zal God genezen? Zal God deze jongen het wonder bieden zoals hij dat met Lazarus deed? Ik weet het niet. Eerlijk gezegd denk ik het niet. 
Heb ik te weinig geloof? Sta ik genezing en opstanding in de weg door zulke uitspraken? Nee! Gelukkig is God niet van mij afhankelijk. Überhaupt van mensen niet gelukkig. 
Ik geloof dat God wonderen doet en heeft gedaan. In vele opzichten. Hij heeft mensen verenigd in gebed en compassie rondom het leven van deze lieve jongen. Het lijden heeft veel mensen aan het denken gezet en af laten vragen; “wie is God en wat is mijn relatie met Hem?, Wat is er na de dood en zal ik bij God zijn en deze jongen daar ontmoeten?”
Dit leven is slechts tijdelijk. Voor Lazarus was het tijdelijk en nu voor de zoon van mijn vrienden, maar ook voor jou en mij. Een hard gegeven als het je eigen kind betreft. Ik moet er van huilen zelfs, maar wat een kleine tijd is het hier op aarde vergeleken met de eeuwigheid die ons te wachten staat. Dat niet alleen. Wat een rust zal dat zijn. Wat geweldig! Geen pijn meer. Geen angst of verdriet. En gelukkig zullen we elkaar ontmoeten in Jezus Christus die ons is voorgegaan en leeft omdat Hij de dood voor ons heeft overwonnen. 
Heer ik prijs Uw grote naam, want U bent de weg gegaan, die ons redding bracht en leven! Amen. 

Een gedachte over “Lazarus, dood en leven

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s