Zinvol.

Veel mensen zien zichzelf als minderwaardig tov andere mensen. Tenminste aan veel mensen. Wanneer ik open en transparant ben in deze moet ik toegeven dat ik soms best last heb van dit soort gevoelens. Relatie is hierbij voor mij belangrijk. 
Gelukkig zijn er veel mensen die mij waarderen. Gewoon om wie ik ben en wat ik doe. Ik ben geneigd om dit soms wat te bagataliseren en niet even serieus op te pakken. Al gauw heb ik het idee dat anderen beter zijn of gemakkelijker ( kan soms nogal kort door de bocht zijn, zeg maar).

Inmiddels heb ik geleerd (in loop van jaren), dat ik er mag zijn. Dat ik ook een aantal specifieke kwaliteiten heb waar ik op mijn manier goed in ben en die anderen werkelijk in mij ook (h)erkennen. 

Hoe komen we van minderwaardig naar gelijkwaardig? Eigenlijk is dat iets waar we niet heen hoeven. We zijn er al. We zijn als mensen gelijkwaardig. Ons gevoel en gedachten kunnen soms het idee geven dat anderen meer oké zijn dan wij zelf. Dit is iets wat we mi slechts kunnen overwinnen door een passieve houding achter ons te laten en actief te zijn. 

Het is mi belangrijk om een doel of richting te hebben in je leven. Waar ga jij voor? Wat is jouw doel? Wat de zin voor je bestaan? Het is belangrijk hier voor jezelf integer in te zijn en jouw persoonlijk wensen, gevoelens en gedachten niet te bagataliseren, maar te kijken wie we nu werkelijk zijn. 

Veel mensen voelen zich minderwaardig en gaan zichzelf dan overschreeuwen en roepen hoe hoed ze wel niet zijn. Dit is overschatting waar we niets mee bereiken. Dit is niet wie we zijn. 

Ik geloof in ontmoeting( zie titel site)! We hebben het nodig om in relatie te leven. Jezus leert ons; dat wij als mensen vaak een maatkostuum neerleggen voor anderen en daarmee ook voor onszelf. We willen regels/wetten om ons aan te kunnen houden om ons goedbetaalde kunnen voelen. Om te kunnen zeggen; zie hoe goed ik ben.

Jezus leert ons niet dat regels onbelangrijk zijn, maar dat alle regels ondergeschikt zijn aan de twee belangrijkste regels, die je mi niet los van elkaar kunt koppelen nml. heb God lief boven alles en je naaste als je zelf. We kunnen niet God lief hebben en de naaste niet en andersom is onze liefde zonder God ook maar beperkt. 

Laten we actief zijn in het lief hebben. Ik heb daarbij ontmoeting nodig met anderen. Relatie. Wanneer ik actief ben in mijn relaties en Liefde toe laat in mijn leven ontdek ik steeds meer dat God mij Oké vindt en wordt mijn zelfbeeld daarmee ook beter. 

Natuurlijk doe ik niet alles goed. Ik ben net als jij een leven lang onderweg. god wil me leren om lief te hebben. Hem, maar ook de ander. Of misschien beter gezegd: God lief te hebben door anderen lief te hebben. Een zinvol leven.

Een gedachte over “Zinvol.

Geef een reactie

