Waarachtig hiaat.

  Ik heb in veel van mijn blogs gesproken over wat ik denk dat het probleem is van de kerk. Ik heb ook gezegd dat ik van de kerk houdt, maar dat ik er ook moeite mee heb.Ik geloof dat er een hiaat is. We weten immers dat de wereld de kerk nodig heeft. We zijn kerk voor de wereld, maar spreken een andere taal schijnbaar.

Wat is waarheid?

Ik was op Facebook ff in een gesprek verwikkeld waar we het oa hadden over het feit dat God Waarheid is. Dit is natuurlijk waar, maar voor wie God niet kent is dit niet duidelijk. We kunnen pas zeggen dat God waar is als hier bewijs van is. Dit is redelijk eenvoudig wanneer we met God in contact komen weten we dat Hij bestaat. 

Ik bedoel hier mee te zeggen dat geloven voortkomt uit het ondernemen van actie. Willen we werkelijk weten of God bestaat, dan zullen we Hem (op) moeten zoeken. 

Inhoudelijk ritueel

Als het gaat om de kerk is het mi ook zo. We kunnen naar de kerk gaan en zeggen dat het belangrijk is, maar de kerk krijgt hierdoor nog geen inhoudt. Ze krijgt pas inhoudt als we deze invulling geven zoals het bedoeld is. Immers als de kerk slechts wekelijks bezocht wordt als ritueel wat bij een bepaalde( lees christelijk) levensstijl hoort dan mist ze iets essentieels. We noemen de kerk dan ook niet voor niets een gemeente/gemeenschap. Een plek waar we elkaar en God mogen ontmoeten.

Gedrocht dat we kerk noemen.

Het hiaat is mi dat we een gedrocht gecreëerd hebben met elkaar. Een plek die betaald moet worden, die laagdrempelig moet zijn, maar tegelijk ook voorzien van allerlei belangrijke voorzieningen, een goed stuk muziek, beamer, etc.., daarmee missen we echter de kern. 

  
Misschien denk je zoiets als; dat valt toch wel mee? Maar ik geloof dat we veelal iets essentieels de kerk hebben buitengesloten. 

We spreken over liefde in de kerk, we zingen God de eer toe in de kerk, we zeggen dingen tegen God in de kerk, steken onze hand op als toewijding wordt gevraagd in de kerk, doen allerlei dingen in de kerk. 

Is de kerk wel zo bijzonder? 

We doen en organiseren veel. Bedenken de mooiste programma’s, maar eigenlijk, als we eerlijk zijn, komen er best weinig mensen tot geloof. Er is een hiaat. We hebben de beste boodschap van de wereld, maar toch lijkt de kerk niet werkelijk zo bijzonder te zijn.

Wellicht dat sommigen onder jullie zeggen dat jullie kerk groeiende is. Echter misschien eens kijken naar wat het werkelijke effect is. Veel kerken groeien met mensen die uit een kerk zijn gekomen elders. Om wat voor reden ook. 

Hoe zou de kerk er uit moeten zien? Ik zei eerder in een blog al dat handelingen hier iets over zegt. 

De gelovigen deelden ook alles met elkaar. Zij verkochten hun huizen en andere eigendommen en het geld gaven zij aan mensen die het nodig hadden. Elke dag kwamen zij in de tempel bijeen en waren één van hart en ziel. Zij aten bij elkaar thuis, blij en onbezorgd. Zij prezen God en het hele volk was hun goedgezind. En God zorgde dat er elke dag weer nieuwe mensen bijkwamen die gered werden. (‭Handelingen‬ ‭2‬:‭44-47‬ HTB)
Ze hadden alles gemeenschappelijk en kwamen dagelijks bijeen. Nou er is voldoende georganiseerd om elke dag wat te doen te hebben in de kerk, maar wat is het effect er van? 
  
Morgen is er in de kerk waar ik kom een doopdienst. Erg blij mee. Jonge mensen die een keus maken om Jezus hierin te volgen. Maar tegelijk dit is eigen volk. Kinderen van ouders die er ook komen. Dat is goed hoor, gezegend als je kinderen gedoopt worden, dat betekent dat er bij de ouders naar kinderen iets zichtbaar tastbaar is geworden, maar nu naar de grote groep mensen die er nog is die elke zondag uitslaapt omdat ze God niet kent? Of die eigenlijk wel op zoek is naar relatie maar in de kerk niet gezien geworden zijn? 

Slaat de kerk de plank mis?

Wanneer we bijeenkomen is dat om gemeenschap te beleven met God en elkaar. Is er ruimte voor die ander? Ruimte om ook bij elkaar te horen? Gezien te worden? Ruimte om te delen? Staat de kerk nog goed bekend? Of slaat ze de plank mis? 

Ik weet dat de kerk bestaat. Ik vraag me af waar. Het is immers niet het gebouw wat ik bezoek. De gemeenschap vind ik gelukkig bij een groep mensen die me waarderen en zien staan, soms in de kerk en soms (steeds vaker )er buiten. 

De kerk lijkt steeds vaker een besloten club te zijn. Waar zich van alkes afspeelt waar niemand nog iets van snapt of waar men liever afstand van neemt. 

De uitdaging van de Geest

Wat zou het prachtig zijn als er werkelijk gemeenschap zou zijn. Als niet de manier van zingen bepaald wordt door hoe goed het combo is, de preek niet wordt afgemeten aan de lengte of woordkeuze, de gebeden niet afgewogen worden, maar dat er weer vrijheid is en Gods Geest de ruimte krijgt om te bewegen. Niet langer gesproken over wat wij nodig achten, niet te voorzichtig omdat we bang zijn mensen te kwetsen of te bezeren, niet meer te draaien en te wegen, maar tot de kern komen van wie God is en wat Hij voor ons gedaan heeft in Zijn Zoon en wat Hij tot ons wil zeggen en doen door Zijn Geest die in ons en met ons wil zijn. 

  
Ik geloof dat dit uitdaging geeft waarnaar iedereen op zoek is. Relatie met God en elkaar op een dieper niveau. Op geestelijk niveau. Dit is mogelijk wanneer we Gods geest ook werkelijk de ruimte geven. 

Durven we te doen wat we naar God uitspreken? 

De vraag is ofwel dat wel werkelijk willen of durven. Dit vraagt immers nogal wat van ons. Immers wanneer de Geest spreekt dan kunnen we weigeren, maar daarmee zeggen we eigenlijk dat niet Gods manier de beste is, maar de onze. 

De huidige kerk is niet erg congruent te noemen. Ze bidden, spreken, zingen over Gods goedheid en genade. Over overgave en vrijheid die Hij geeft. Over herstel en vergeving. Echter de dagelijkse praktijk laat iets anders zien helaas. 

Heer, ik bid om Uw Geest voor de kerk. Ook voor mijzelf daarin. Vul een ieder die verlangt uw wil te doen met Uw liefde voor de ander. Vul hen en mij met de bereidheid te vergeven. Leer ons te doen wat U vraagt opdat de kerk weer werkelijk een gemeenschap zal zijn en bruisen van nieuw Leven. 

Geef een reactie

