meer dan een goed gevoel tijdens de aanbiddingsmuziek

    Ik geloof dat de kerk niet zal ophouden te bestaan. In ieder geval niet totdat Jezus terugkomt. Hoe dat theologisch in elkaar steekt weet ik niet precies en daar gaat mijn blog ook niet over.Ik besef me dat de kerk zoals we deze tegenwoordig zien niet meer de kerk is zoals Jezus deze had bedoeld.

Wanneer ik handelingen lees, maar ook het vervolg in de brieven van Paulus oa. Dan zien we veel zaken reeds in de kerk gebeuren waarvan deze zei dat ze niet hoorden in de kerk. 

We zien hoe het zou moeten draaien om dienstbaarheid aan God en elkaar. Maar ook door anderen te vertellen in woord rn daad van wie God is en welk een genadevol werk Hij in Christus voor ons volbracht heeft. 

De definitie van kerk als gemeenschap waar gedeeld werd en uitgedeeld. Waar dienstbaarheid en trouw belangrijke items waren lijken uitgestorven. 

Ik zie op dit moment hele andere zalen gebeuren. Mensen die macht en aanzien in de kerk willen. Narcisten die bepalen wat men wel en niet mag doen. Natuurlijk noemen ze daarbij de naam van God, maar volgens mij ( ik spreek maar gewoon uit wat ik ervaar) dienen ze bewust of onbewust eerder satan dan onze Heer Jezus. 

Ik wert dat ik veelal kritisch ben, maar afgelopen week tegen aantal zaken aangelopen. Gezien hoe een goede kerel zijn taken moest neerleggen omdat er onenigheid is. Terwijl anderzijds machtwellustelingen in de kerk vrij spel hebben om alles plat te gooien. 

ze bepalen wie of wat er wel of niet gezegd en gedaan wordt. Dreigen financieel zaken bankroet te laten gaan. 

Ik geloof dat het niet gaat om het gebouw, niet om het aantal clubs of verenigingen, niet om het ledenaantal. Het gaat er om dat we een gemeenschap zijn. Samen leven , delen. Relaties. Dit in Gods naam.

Ik heb afgelopen jaren op de Spetse Hoeve hier iets van mogen ervaren. 

Ook hier ging niet alles van een leien dakkie. Ook was er soms onenigheid , maar er was altijd gesprek en ruimte om je zelf te zijn. Waar mensen God hebben gevonden en herstel. 

Hoe vaak zie je dit nog tegenwoordig? In hoeverre ben jij in de kerk nog deelgenoot aan veranderde levens? Is er iemand door jou toedoen tot God gekomen? Of verschuil je je achter je taken in de kerk? 

Geloof me, ik houdt van de kerk. Ik geloof echter dat we tot de kern zouden moeten komen. Ik bespeur te veel politiek in de kerk. 

Ik geloof dat niet een bepaalde groep mensen het voor het zeggen moeten hebben. Ik geloof dat we elkaar mogen aanspreken op zaken. Dat we bereidwillig moeten zijn om ons te laten aanspreken om zo ook mede de verandering jn de kerk te kunnen zijn. 

Wat zou het wat zijn als we niet meer zelf alles zouden invullen in de kerk, maar dat Gods Geest de ruimte zou krijgen ons werkelijk te raken.

Ik bedoel daarmee voorbij de sfeer van de aanbiddingsmuziek. Volgens mij gaat het niet om de soort muziek, maar of je je thuis ervaart. Dat  je ontdekt dat je jezelf mag zijn in Christus. 

Hierbij een linkje om eens te bekijken. 

Geef een reactie

