Kritisch of negatief tav de kerk? Jij mag het zeggen .

Regelmatig wordt ik aangesproken of komt het in het gesprek wat ik met anderen heb wat de kerk voor mij betekent. Men vindt wellicht dat ik te kritisch ben. Wellicht dat veel mensen denken dat ik negatief ben over de kerk. Het spijt me als dat zo overkomt bij anderen. Ik ben kritisch, maar negatief volgens mij niet echt.

  
Ik benoem echter wel een aantal zaken waar ik moeite mee heb qua kerkzijn in deze huidige tijd.

Wanneer ik handelingen lees zie ik een gemeente die alles samen deden en deelden en daarbij dagelijks samenkwamen. 

Bestaat zo een gemeenschap nog? Ik geloof dat ze er nog zijn, maar schaars geworden zijn.

Ik zie de kerk niet vaak meer als gemeenschap functioneren. Doms is er binnen de kerk een bepaald groepje of kring die wel zo functioneert zeg maar, maar het lijkt er soms op dat de gemiddelde bezoeker een plek heeft in de zondagsdienst en snel ff bakkie doet na die tijd, maat dan zo snel mogelijk weer naar huis gaat. 

De inhoudt van de diensten wordt inhoudelijk een bepaalde vorm gegeven door muziek en zang, bepaalde gebeden, maar waar is de ruimte om werkelijk iets in te brengen? Ik bedoel, zegt Paulus niet van wanneer je samenkomt heeft een ieder iets? Ik heb soms idd iets. Kromme tenen. Weerstand. 

Ik weet dat ik door ervaring kritischer ben geworden. Er is vaak onderlinge strijd. Een vriend heeft het dan vaak over strijd in de hemelse gewesten. Ik geloof idd dat wanneer broeders en zusters onderling strijden dit gevolgen heeft. 

Wat is het verschrikkelijk als er geen vergeving uitgesproken wordt of plaatsvind. Is het niet totaal tegendraads met wat Christus ons leert. 

Is het mogelijk dat we de waarheid niet verstaan? Of is het zo dat we niet werkelijk de minste willen zijn. Ik hoop het eerste, immers het tweede zou meer droevig zijn. Dat zou betekenen dat er geen ruimte is voor de stem voor Gods geest. 

Zou het niet zo zijn dat we wel geloven en ook ergens bij willen horen, maar vooral op eigen voorwaarden?  

Wat zou het fijn zijn om met mensen te kunnen delen. Werkelijk echte diepe zaken. Je moeiten. Je pijn. Dat wat je geholpen heeft, de overwinningen. Bekeringen, doop, vervulling van Gods Geest.

  
Ik zie het in de kerk nauwelijks nog, maar misschien ligt dat asn het feit dat ik teleurgesteld ben in bepaalde aspecten en mensen in de kerk. Daar wil ik ook gewoon eerlijk in zijn, maar afgelopen tijd denk ik na over wat het is om samen werkelijk gemeente te zijn. 

Ik zie dat we graag laagdrempelig willen zijn. Dat we modern Willen zijn. Dat we bepaalde muziek en rituelen willen zien. Ik geloof eigenlijk niet dat daarin de zegen direct gezocht kan worden. Het gaat allemaal niet over de vorm. Hoewel ik lekkere muziek en een strakke korte preek kan waarderen. Ik geloof dat het vooral gaat om de ontmoeting. De ontmoeting met God, maar niet in mindere mate met anderen en onszelf. 

Ik geloof dat willen we werkelijk ontmoeting vinden ons hart geraakt moet worden. Dat kan alleen wanneer we echt zijn. Ik geloof dat dat erg lastig is vanuit ons eigen vermogen. We komen niet tot de kern van wat God te zeggen heeft. 

  
Zou de Geest van God niet veel meer ruimte moeten krijgen? Il geloof dat de Heilige Geest werkelijk wil laten zien wie God is en wat Hij in Jezus voor ons heeft gedaan. Ik geloof echter dat we door de Geest ook werkelijk ontmoeting met elkaar mogen hebben op een level dat we ontdekken dat we niet zoveel anders zijn als onze broeders of zusters .

Ik geloof in het leven met elkaar. Dat wil zeggen niet perse in een en hetzelfde huis, hoewel dat nodig kan zijn, maar elkaar zoeken, helpen, ondersteunen. Bidden voor elkaar, er zijn als nodig. Zegenen van de ander. Blij zijn voor en met de ander. 

Hoe doen we dat ? Ik ben op zoek en geloof dat God ons meer en meer zal openbaren dat wat nodig is. Ik geloof dat er mogelijkheden zijn. Ik ga er voor. Ik Vraag Gods Geest me de we te openbaren.  Besef dat het actie vraagt, maar ik verlang er naar en streef er naar Gods stem te verstaan in deze. 

Geef een reactie

