Waar sta ik nu ?

IMG_1314

Jezus roept op om de verandering in de wereld te zijn. hij laat zien dat er mogelijkheden genoeg zijn. Dat je niet stil moet gaan zitten wachten, maar in beweging mag zijn. 
Natuurlijk zijn veel mensen in beweging overmatig soms, terwijl anderen totaal niet in beweging zijn. De vraag die ik me stel is: ben ik werkelijk in beweging of sta ik stil. 

De conclusie die ik in eerste instantie trek is dat we soms erg druk zijn met zaken die er niet werkelijk toe doen.

Heb jij je dat ook wel eens afgevraagd? Waar sta ik nu? Waar  ga ik heen? Ik bedoel niet of je in Jezus naam gered bent of hoe druk je bent in Zijn naam, maar wat is het effect ? Durven we daar eerlijk over zijn? Ik zelf vraag me af wat mijn plek is. Hoe nu verder nu ik terecht gekomen ben in een nieuwe situatie? Wat zijn de mogelijkheden die God me aanbiedt?

Volgens mij is het belangrijk te beseffen dat rennen en vliegen niet gevraagd wordt, wel wordt er gesproken over wandelen met God. Jezus was ook voortdurend onderweg en was ook soms druk, maar vond altijd de rust om in contact te zijn met God en van daaruit ook met de mensen  Hem heen. In eerste instantie gaf hij daarbij de meeste aandacht aan degene die Hij had gekozen. Met wie Hij in verbinding was.

Daar in die relatie met anderen, de toewijding en betrokkenheid vanuit God naar de mensen om je heen ligt de sleutel. Wanneer we de druk zien stijgen om; te presteren wellicht, onszelf te profileren, we onrustig worden, we verliezen de focus op waar het om te doen is, dan zal er iets gebeuren wat we wellicht niet graag willen, wat pijn doet en ingrijpend kan zijn, maar wat ook duidelijkheid kan scheppen en een herpositioneren van wie we zijn en onze focus te verscherpen op de vraag wat Gods wil is.

Op momenten dat het lastig geworden is in je leven is het gemakkelijk om bitter te worden en tegen zaken aan te schoppen. Hiermee stop je eigenlijk je talenten in de grond. Je zegt daar mee dat God er voor gezorgd heeft dat het min of meer Gods schuld is dat jij in deze situatie bent beland.  Dit kan van alles zijn, in mijn geval is dat op dit moment het ontslag van de baan die ik prachtig vond. 

We kunnen de talenten in de grond stoppen, boos, bang als we zijn te verliezen wat we hebben, maar beter is het om in beweging te blijven. Te handelen met wat we wel hebben. Er van uitgaande dat we iets hebben gekregen om er wat mee te doen, maar we kunnen zelfs een stap verder gaan en kijken hoe we van deze situatie kunnen profiteren ( in de goede zin) en er voordeel uit te halen en datgene te dien wat in zo’n situatie het meeste oplevert. 

We zijn naakt geboren en wanneer we sterven kunnen we niks meenemen, maar we kunnen wel wat achterlaten. De vraag is wat we achter willen laten. Willen we achterlaten dat we geld en goederen belangrijker vonden dan mensen? Willen we bitterheid achterlaten omdat men ons ooit in de steek gelaten heeft, willen we achterlaten dat we vreselijk druk geweest zijn, willen we achterlaten hoe vroom en godsdienstig we waren,…?

God heeft ieder mens talenten gegeven en een ieder die in Hen gelooft specifieke gaven gegeven om er iets mee te doen. Om verschil te maken in de wereld om ons heen. Jij mag een smaakmaker zijn in je vriendenkring. Jij mag een zaklantaarn zijn om te laten zien waar de weg is in het duister.  

Veranderingen zijn er niet zomaar. Niet altijd leuk, maar noodzakelijk om ons gefocust te houden op wie God is en Zijn wil voor ons leven.

Zijn wil? Ja Zijn wil! Immers zijn wil is het beste voor ons. Wat wij willen is meestal in het verlengde er van. Tenminste wanneer we werkelijk diep in ons hart kijken. Oppervlakkig gezien verlangen we er naar ons eigen ding te doen, maar wanneer we dieper kijken en Hem durven toelaten in ons hart zien we dat werkelijk verlangen gaat om relatie. Met Hem, met anderen en met je zelf. Wat nu als we van daaruit in beweging komen en luisteren naar Gods stem om te doen waar we voor geroepen zijn, zou het dan niet goed komen? Wat denk je?

  


Geef een reactie

