Wat is wijsheid 

IMG_1275

Spreuken 17:28


Wat worden er enorm veel dwaze uitspraken gedaan tegenwoordig. Als ik de krant lees of de media volg zie ik zoveel uitspraken die onwijs zijn. Discussies die krankzinnig zijn zelfs. Wanneer je de politiek wat volgt dan  xie je hoe ver mensen van elkaar zijn komen te staan.

Ik bedoel niet dat mensen geen vrienden meer hebben of familie , maar dat mensen elkaar slechts nog zoeken in wat ze gemeen hebben. Dit klinkt logisch, maar wat nou als mensen open zouden staan en naar elkaar zouden luisteren met een diepere intensie. 

Ik denk dat het daar mis gaat op vele terreinen. In de politiek is staande blijven  voor eigen groep en idealen belangrijker geworden dan samen oplossen. Retoriek is de methodiek die hierbij gebruikt wordt en men schuwt het niet om elkaar finaal af te branden. Vrijheid van meningsuiting noemt men dat. Volgens mij is dat echter nooit de gedachte geweest achter deze vrijheid. Hiermee wordt vrijheid tot last voor vele mensen die beschadigd geraken. 

  

Ook is er een kloof ontstaan tussen mensen onderling. Men zegt wel eens dat de wereld steeds kleiner wordt en dat er geen afstanden meer zijn. Volgens mij is er een grote afstand  tussen mensen. Groter dan ooit. Il denk enerzijds dat voor veel mensen  de afstand en confrontatie met de werkelijkheid veel dichterbij is gekomen. Zie aantal issues zoals de duizenden drenkelingen in de Middellandse zee en nu Nepal, maar tegelijk zie je ook de beweging ontstaan die mensen maken om hun eigen  plek te beschermen. 

Grandioos de hulpverlening die tot stand komt vind ik. Veel mensen geven er ook aan. Super. Tegelijk denk ik dan weer aan de discussie bed, bad, brood. Wat mooi toch als mensen geholpen worden. Het geeft een geweldig gevoel als mensenlevens veranderen ten goede toch? Dus mooi om te delen van wat we in deze maatschappij  aan rijkdom hebben.

Ik zie zoveel moois gebeuren wanneer mensen opstaan  voor de ander. Zo veel verbroedering. Wanneer we ons afzetten voor wat elders gebeurt in de wereld en vinden dat het niet ons pakkie an is, dan sluiten we zo enorm veel buiten. We  worden als maatschappij harder en harder. De maatschappij komt steeds verder af te staan van de werkelijkheid. De werkelijkheid is er wel natuurlijk, maar wanneer we ons er tegen verzetten, het niet meer binnenlaten dan worden we egocentrisch. 

Ik geloof dat niemand daar werkelijk naar verlangd. Ik geloof dat mensen werkelijk verlangen om gezien te worden, maar dat we eigenlijk niet goed om weten te gaan met onszelf. Misschien willen we ons wel groot houden zelfs, maar uiteindelijk gaat dat niet lukken. Delen, samenwerken, relatie, zijn waarden die gelden als waardevol. 

Ik denk dat we bij jezus moeten zoeken naar de waarde van relatie en hoe we met anderen om moeten gaan. Hoewel ook in de christelijke wereld is veel strijd. Ligt dit aan God? Nee natuurlijk niet! Het ligt aan hoe wik in het leven staan als mens. 

Ik heb er geloof in dat het mogelijk is om mensen te ontmoeten. Van binnen te raken en er ook zelf door te veranderen. Meer tevreden te worden , vrede te ervaren, te kunnen deken,open te staan voor meningen, gedachten en gevoelens van anderen. Hen te omarmen ookal hebben ze andere zienswijzen, Doen ze anders, leven ze anders, hebben een andere kleur, taal etc…

Laten we leren te luisteren inplaats van te spreken. Natuurlijk mag je een mening hebben en die ook zeggen, maar soms doet die er even niet echt toe. Dan moeten eerst de handen uit de mouwen. 

Geef een reactie

