Weten en weten.

 Edit   

Johannes 3:1-8

Schijnbaar is er een groot verschil tussen weten en weten. Als we het genoemde gedeelte lezen zien we dat de farizeers wisten dat Jezus anders was, buitengewoon, bijzonder, maar toch kwamen ze niet werkelijk tot de kern met Hem. 

Hoewel ik geloof dat een ontmoeting met Jezus levensveranderend is, is het maar de vraag of die zelfde ontmoeting die verandering oplevert die je wil. 

Jezus wil tot de kern komen met mensen. Weet waar Hij mensen jan raken en ook wat er geraakt zou moeten worden om verandering te weeg te brengen, maar bewust kiest Hij er voor om een kleine stap over te slaan. 

Jezus doet er alles aan om jou en mij te raken, zichzelf aan je te openbaren, zich te laten kennen, maar verlangt vooral ook naar jou openheid , transparantie, eerlijkheid van ons naar Hem zelf. 

Weet je Hij kent ons al, maar toch… Wil met jou en mij en gesprek zijn. Niet gewoon alles weten, maar weten omdat je het deelde met Hem persoonlijk. Tegelijk is weten van Kezus iets anders dan dat je Hen kent omdat je  hem persoonlijk kent. 

De farizeers kenden Jezus wandel, de verhalen, zijn achtergrond, hadden Hem gezien en zelfs ontmoet, maar toch…net niet!

Ik geloof dat ze zichzelf niet wilden laten kennen. Jezus legde het vuur aan de schenen, sprak de waarheid, maar de waarheid onderkennen betekent opgeven van oude patronen.

Vandaag door een vriend gewezen op een van mijn oude patronen.  Ik kan zo moeilijk soms mijzelf laten kennen. Opgeven van mijn eigen dingen, mijn werk, mijn clienten, mijn collega’s, mijn plek, mijn behoeften…

Ik weet niet of je hier iets in herkent, maar ik vind loslaten moeilijk. Doe wel onverschillig , maar dat slaat over in boosheid en opstandig gedrag. Over de grens van mijn kunnenwillem gaan.  

Mooi dat er mensen zijn die eerlijk genoeg zijn om de snaar te raken. Te durven zeggen van stop. Ik hoorde even Jezus in die stem. De Geest waait waarheen Hij wil. Door mensen heen, door anderen, broeders en zusters, in details, en zoals nu door het Woord( bijbel).

Ik geloof dat zoeken naar een woord van Hem een antwoord tot gevolg heeft. Echter de vraag is: weet je het? Of … Weet je Het wanneer Hij tot je spreekt. Soms is het een blik van iemand, een bewustwording, maar ik geloof dat wanneer Jezus spreekt het veranderend kan zijn als we het binnen laten. Ons laten raken en durven gaan waar we geleid worden in deze. Geleid waar de Geest ons leidt zoals de Geest ook Jezus zelf geleid heeft. Niet naar voorspoed, naar een eigen eilandje, of zo, maar naar een oprechte ontmoeting met Hem zelf. 

Een gedachte over “Weten en weten.

  1. Goed dat je zo’n vriend hebt, die je zo goed kent dat hij je op oude patronen wijst. Ik heb zo’n echtgenoot ūüėČ Niet altijd leuk dat iemand je zwakke kant zo goed kent. Maar aan de andere kant heel fijn vooral als je weet dat er liefde achter schuilt.

    Mooie post. Dank je wel voor deze levensles.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

