Geraakt of bewogen?

Wat is het goed te bedenken welk een weg Jezus voor ons mensen is gegaan. Ik hoor dat er ruim 3miljoen mensen naar The passion hebben gekeken. Zo zie je maar weer dat ook in deze tijd, mensen nog steeds wel geïnteresseerd zijn in het verhaal van Jezus.   

 


In de tijd van Jezus zie je dat er veel mensen Jezus volgden. Ze waren nieuwsgierig naar wie Hij was en zijn niet alle daagse opvattingen. 


De vraag is wat er van The Passion is blijven hangen. De sfeer, de liederen, etc.. Zelf vind ik de liederen erg confronterend soms. Maar wat doen we nou met waar het in dit waargebeurde verhaal  om gaat?


Is het leven van deze 3 miljoen mensen nu radicaal veranderd? Ik denk het niet. De vraag is of ik zelf überhaupt veranderd ben door The Passion of door het verhaal zoals deze in de Bijbel is verteld. Wat is er dan anders? Waarom? 


Ik geloof dat we niet zo direct radicaal veranderen door een verhaal. Hoe diepgaand en verscheurend het ook is.  Pas wanneer het gelinkt wordt aan wie jij persoonlijk bent en jouw situatie ontstaat er iets bijzonders. 


dat is wat Jezus deed toen Hij de discipelen riep om vissers van mensen te worden. Dat gebeurde toen mensen een hoer voor zijn voeten gooiden om te stenigen. Jezus raakt mensen in hun wezen. 


Door zijn keus zich te laten afslachten aan een kruis om onze zonden raakt Hij mijn hart persoonlijk. Daarom geloof ik en dank ik Hem. 


Volgens mij kun je niet het verhaal van Jezus lezen, zien, horen zonder dat het je raakt. Of je laat je niet raken of je begrijpt niet goed wat het werkelijk betekent.


Ik geloof dat veel mensen zichzelf eigenlijk best wel okee vinden. Ze Jezus niet echt nodig hebben. Veel mensen doen hun best om zo goed mogelijk te leven, maar beseffen niet dat hun goed een verkeerd uitgangspunt is. Ookal refereren ze aan andere mensen en tonen ze daarmee aan dat ze het wel aardig goed doen dan nog hebben ze niet het juiste uitgangspunt. Echter dat is wel vaak hoe wij met zaken omgaan. We kijken naar anderen en bedenken dan dat we het zo slecht nog niet doen en vinden daarmee eigenlijk dat we superieur zijn. Stellen ons daarmee naast God. 


We zien slecht dat wat we willen zien. Wanneer we op deze manier maar naar het  verhaal luisteren, naar de liederen , dan zien we een ander uitgangspunt. Misschien wel goede uitgangspunten hoor, maar het veranderd weinig. 

Je kunt het verhaal bekeken hebben vanuit de gedachte dat je iets voor de wereld/ de maatschappij wil betekenen. Je kunt ontdekt hebben dat er iets moet gebeuren, dat er hoop is, dat er vrede moet komen, dat je tekortschiet, dat er verschillende manieren van benaderen zijn,… Etc…


Mooie zaken soms en ik hoop dat ze in beweging komen en de maatschappij, de ander , jouw kijk op zaken zulle veranderen, Maar ik hoop bovenal dat het diepste van het verhaal je geraakt heeft. Namelijk dat het gaat om die ene mens Jezus. Die voor jou persoonlijk is gekomen om jouw hart te raken en te veranderen van binnenuit. 


Van binnenuit!? Jazeker! Het gaat al gauw  om de buitenkant in onze samenleving.hoe we ons gedragen, hoeveel we te besteden hebben, hoe we ons huis inrichten en hoe we ons kleden. Daar gaat het bij Jezus niet om. bij Hem gaat het om wie jij werkelijk diep van binnen bent. Weet jij wie je diep van binnen bent?

  

Geef een reactie

