Ik wil positief beïnvloed worden! 

Het viel me op dat mensen elkaar zo gemakkelijk negatief beïnvloeden , maar ook dat dit verbroedert. 

Typisch is dat ik een aantal mensen zag die eigenlijk niets met elkaar gemeen hadden elkaar vonden in afwijzing die ze schijnbaar ervoeren in een gezamenlijke issue.

  

Persoonlijk geloof ik vanuit mijn werk als groepsbegeleider dat er in een groepsproces erg veel bijzondere zaken mogelijk zijn . Echter ik zie ook dat in dat  proces het twee kanten op kan gaan. 

Mensen zoeken voornamelijk naar erkenning. Dat is natuurlijk niet altijd een probleem , maar als het gaat om groepsproces kan het erg gevaarlijk zijn wanneer men mensen erkenning geeft in negatief gedrag. 

Eigenlijk gebeurt dat redelijk gauw. Immers iemand maakt een opmerking over een ander en men gaat er al gauw op in en de roddel is al gauw geboren. Ook in negativiteit, is dit het geval. Wanneer we geen erkenning krijgen zoeken we deze al gauw elders. 

Dit is een lastig item, omdat we als mens geneigd zijn om onszelf te profileren ten koste van anderen. Dit is echter niet goed, sterker nog het haalt je zelf en de ander onderuit. Het haalt de gemeenschap kapot waarin je verkeert. 

Hoe ga jij er mee om? Ik geloof dat we andere keuzes kunnen maken. Niet onszelf willen profileren ten koste van de ander. Het is goed om juist die ander hoger te achten. Ook is het beter om een stap verder te gaan met die ander in liefde. 

Het is zo gemakkelijk om negatief te zijn. Anderen af te kraken en neerbuigend te zijn, maar positief zijn en liefdevol, complimenterend is veel lastiger. 

Ook zullen we misschien wat meer naar onszelf moeten kijken. Onze kijk op zaken is niet altijd correct. We hoeven ook niet bij anderen te zoeken naar erkenning, maar durven we ook gewoon te zeggen dat je zaken misschien verkeerd ziet. Boosheid, wrok, bitterheid maakt dat we ons uit de gemeenschap werken. Volgens mij worden we dan gezien op een manier die relationeel niet echt gewaardeerd wordt. Typisch is dat in gesprekken dit wel juist ingang heeft terwijl op termijn de verbroedering juist stuk maakt.

  

Volgens mij kunnen we stellen dat werkelijke diepe relaties waar we naar verlangen niet voortkomen uit teleurstelling en afwijzing. Niet uit boosheid en opstandigheid. Niet uit negatieve uitlatingen en roddel. 

Lijkt me dat juist het dienen van de ander, de minste durven zijn, echtheid, openheid vanuit liefde en waardering veel meer de relatie bevorderd

Wat mij  betreft gaan we dat doen. Klaar staan voor de ander. Delen in leed, maar vanuit de benadering om niet je gelijk te krijgen, maar om te vergeven en er voor elkaar te zijn.

Geef een reactie

