Het gevecht

IMG_1693

Ik las zojuist psalm 46 in de message. Een vrije versie vam de Bijbel zeg maar. Erg mooi hoe sommige dingen verteld worden.

God is a safe place to hide, ready to help when we need him. We stand fearless at the cliff-edge of doom, courageous in seastorm and earthquake, Before the rush and roar of oceans, the tremors that shift mountains. Jacob-wrestling God fights for us, GOD -of-Angel-Armies protects us. (‭Psalm‬ ‭46‬:‭1-3‬ MSG)

Wat kan het leven soms hard zijn. Sommige mensen maken de meest heftige dingen mee. Ik moet denken aan vreselijke dingen die ik gehoord heb van mensen die ik in mijn nabije kring ken.

Ik geloof dat iedereen wel zware dingen in zijn leven kent, maar sommige mensen lijken veel meer tegenslag mee te maken als anderen.

Persoonlijk ben ik nogal een opstandig type. Iemand met een redelijk kort lontje. Wanneer ik lees over een veilige plek om te schuilen begint bij mij soms iets te kriebelen.
Ik bedoel dat ik niet denk aan schuilen, maar liever vol de beuk er in zou willen gooien. Wanneer me dat niet lukt en ik moe ben van de strijd en alles zinloos lijkt zoek ik God en vraag Hem om er eens flink doorheen te beuken met Zijn kracht. Maar eigenlijk doet Hij dat nooit. Nooit op mijn manier.

God doet het op Zijn manier. Hij heeft het niet nodig zich te bewijzen. Zijn kracht is wijd en zijd bekend. Een ieder die werkelijk intelligent is , weet dat er een Hogere macht is die alles in Zijn hand heeft. Het rollen van de donder, het schitteren van de sterren in het wijde heelal, de grootheid van kleine diertjes die we met het oog soms nauwelijks kunnen zien soms, prachtige kleuren en dan nog de samenstellingen van soorten, gedrag, de pracht en praal, stromend water, mooie geluiden, klanken, een baby, jij…!

Jacob vocht met God. Hield er een stijf been aan over. Jacob vocht, maar won het niet. Natuurlijk niet! Hoe zou Hij kunnen winnen. God heeft het gevecht niet nodig om te laten zien hoe sterk Hij is. Hij is als een leeuw die je kan verslinden, maar Het is genoeg als Hij zich laat horen.

Het ligt niet in Zijn aard om te vechten met wie Hij liefheeft. Jacob vocht, God niet echt. Anders was het met Jacob anders afgelopen. Niet slechts zijn heup zou geraakt zijn, maar Hij zou het niet overleeft hebben.

Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar ik vecht regelmatig met God. ik ben het niet altijd eens met Hem. Soms moet ik het in de strijd ondervinden en raak ik geblesseerd. Niet Gods schuld, vaak mijn eigenwijze benadering.

Beter om de rust te zoeken. Te schuilen en van daaruit in alle vrijmoedigheid op te staan. Uitgerust voor de strijd. Wat er ook op ons af komt God is er bij met zijn hemelse legermachten overwint Hij altijd!

Een gedachte over “Het gevecht

  1. Vechten ligt niet in mijn karakter. En dat is ook niet goed. Maar ik erken dat vechten wel: bij mijn dochter, bij mijn man. Soms denk ik wel eens: ik zou een beetje daarvan willen hebben. Ik vind dat vurige wel mooi. Ik ben altijd maar tegen mezelf aan het praten. Als ik voel dat ik bang ben of iets niet begrijp ( het waarom) dan is mijn eerste reactie: bidden, Bijbellezen, God,schuilen. Jij bent veel puurder. Ik huil meer bij God dan dat ik boos ben en vecht.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

