Jouw eigen pakkie an!

IMG_1686

Vandaag gesprek gehad met aantal mensen. Wat is het mooi om met mensen van verschillende pluimage om te kunnen gaan. En toch… Doe mij de mannen van de straat.

Waarom zeg ik dat? Veel mensen met wie het redelijk goed gaat zullen vooral van zich af kijken. Maw, hoe beter je leven op orde is, des te moeilijker het is om naar je eigen aandeel te kijken in fouten, issues, situaties,conflicten etc…

De mannen met wie ik werk hebben levensbeheersende problematiek. Hun levens liggen soms finaal over de kop. De vraag is meestal niet een schuldvraag. Ze zullen al heel gauw de schuld bij zichzelf zoeken.

De vraag waarover ik nadenk is: zou het niet zo zijn dat de meeste problemen in ons leven niet door anderen zijn ontstaan, maar vooral onze eigen schuld is?

Ik geloof dat foto’s zo is. Gemakkelijk anderen de schuld te geven, maar wat nu als we onze trots eens opzij zouden zetten? Wat nu als we eens heel eerlijk naar de situatie zouden kijken, wat had dan anders gekund?

Ik geloof dat wanneer mensen regie zouden nemen in veel zaken van hun leven en ook zichzelf eens zouden onderzoeken op wat hun eigen fouten waren, wellicht dat helder zou worden dat misschien wel 90% van de issues eigen schuld was.

Het gaat er nu even niet om of anderen niet een fout zouden hebben gemaakt, maar om hoe men met de fout is omgegaan. Stel dat jij een fout gemaakt hebt, dan is dat menselijk, niet leuk, maar wanneer ik er op zou reageren met agressie, dam ligt de fout an sich niet bij mij, maar wel hoe er mee om gegaan is en wordt de issue niet kleiner, maar extra groot.

Wat ik opmerk is dat mensen wiens leven er aardig goed uit zien , dat juist hier zaken buiten zichzelf gelegd worden. Mensen die werkelijk Soms iets is aangedaan vaak juist tegenovergesteld reageren. Het is mijn schuld, ik wad fout, ik ben verkeerd…

Ik geloof dat het anders zou moeten zijn. Ik denk aan het verhaal van de balk en de splinter. Misschien dat we zouden willen leren hoe nu werkelijk met zalen om te gaan? Laten we ons aandeel in zaken eens bekijken. Ik bedoel.., als je ruzie hebt…kijk eens naar je eigen pakkie an. En als je iets is aangedaan, in hoeverre heb je over je grens laten gaan.

Geen makkelijke manier van kijken. Niet bedoeld om je zelf de schuld van dingen te geven, maar om te ontdekken dat je ook een aandeel hebt in zaken. Niet in alles misschien, maar wellicht toch meer als je dacht. Vooral wanneer je nadenkt over hoe je na de fout van de ander richting jou, met de situatie bent om gegaan.

Laat de fout bij de ander, maar stel grenzen. Gezonde grenzen dan wel. De vraag is dan wellicht; hoe stel ik gezonde grenzen?

2 gedachten over “Jouw eigen pakkie an!

Geef een reactie

