Wat doe je!

IMG_1120

Ik weet niet hoe jij het beleeft natuurlijk, maar wanneer ik iets doe en mensen komen speciaal om mij te horen of ze laten merken dat ze waarderen wat ik zeg dan vind ik dat fijn.

Wanneer ik deze blogs post, houd ik er rekening mee dat mensen ze zullen lezen al doe ik er weinig moeite voor om op mijn taal en typfouten te letten. Toch vind ik het belangrijk dat het gelezen wordt. Hoe meer lezers hoe beter voor mijn idee.

Jezus heeft geen aardse strategie om mensen naar zich toe trekken zoals ik dat vaak wel doe met mijn blogs. (Wat soms nog werkt ook trouwens.)

Persoonlijk vind ik het fijn dat er zoveel mogelijk mensen zien wat ik schrijf en ik geloof dat wat ik schrijf zinnig is en een groep mensen er iets aan kan hebben. Wanneer iemand gezegd zou hebben dat mijn lezersgroep te groot zou worden en het lastig zou worden vanwege een opstandige groep die het oneens met me zou zijn, dan zou mijn reactie veeleer zijn van: hey, ik ben goed bezig! Ik ga lekker door met wat ik aan het doen ben.

Toen Jezus ontdekte dat de farizeeërs gehoord hadden dat het aantal mensen die Jezus volgde groeide ging hij weg uit de streek.
Voor mijn gevoel ontweek hij de direkte confrontatie met een negatieve groep gelovigen.

Ik ben geneigd de discussie aan te gaan en te vertellen waar ik mee bezig ben. Juist de groep te raken die negatief is binnen het geloof en de benadering van daaruit. Jezus deed dit niet. Hij ging weg.

Het was een behoorlijke reis schijnbaar, ik heb het niet nagekeken, maar Jezus was behoorlijk moe en liep langs een bron en gong daar zitten omdat hij dorstig was zo op het heetst van de dag.

Jezus ging een behoorlijke reis aan om de confrontatie uit de weg te gaan, Johannes niet voor de voeten te lopen en te dien waarvoor Hij gekomen was. Dat is wat ik proef in het bijbelgedeelte wat centraal staat in dit blog. Lees Johannes 4:1-8

Waarvoor was Hij gekomen? Om arme mensen het goede nieuws te vertellen. Om gevangen te zeggen dat ze weer vrij zijn. Om blinden te vertellen dat ze weer zullen zien en om mensen te helpen die het moeilijk hebben. Lukas 4:17

Jezus is niet gekomen om te discuswerpen over Zijn aanpak of benadering. Over zijn positie. Om in de verdediging te gaan tov geestelijke leiders. Ook niet om zoveel mogelijk mensen achter zich te krijgen en zo te bewijzen dat Hij gelijk heeft.

Jezus ging gewoon weg. De drukte uit de weg, de discussie mijdend. Hij deed gewoon waarvoor hij gekomen was. Zijn visie was en is helder.
Hij kwam verlorenen te zoeken. Daar horen ook mensen bij die een andere visie hebben , maar Jezus zoekt de discussie niet op. Gaat het zelfs uit de weg. Hij ging het gesprek aan met zijn doelgroep die gewoon in gesprek wilde zijn.

Kort gezegd geloof ik dat we veelal de discussie opzoeken in ons leven. Over wat wel en niet mag. Over hoe zaken nu precies in elkaar steken qua geloof. We willen laten merken meer te weten dan de ander. Populair zijn en complimentjes.

We missen daarmee vaak ons doel.
We doen niet meer waarvoor we geroepen zijn. Waar ben jij mee bezig? Doe je nog waarvoor je geroepen bent? Heb je dat ooit gedaan? Jezus deed gewoon zijn ding. Was onderweg en ontmoette mensen van allerlei pluimage. Mensen die zijn woorden wilden horen en geraakt wilden worden in de kern van hun leven. De zoekers van waarheid ontvingen Hem.

Een gedachte over “Wat doe je!

  1. Helaas maar al te waar. Wij mogen en moeten leren dat hoofdzaak de hoofdzaak is. Alle andere zaken en dingen komen op een lagere plaats. Als Nicodemus tot Jezus zegt: “wij weten dat U bent een profeet van God gekomen, enz.” zegt Jezus niet: Fijn dat jullie mij erkennen als leraar van God, maar Hij gaat direct tot de hoofdzaak over met het “Tenzij iemand wederom geboren wordt, hij kan het koninkrijk van God niet zien.” Het gaat Jezus om het heil van zondaren.

    Like

Geef een reactie

