Moeilijke mensen in je leven.

IMG_1475

Hoe ga je om met mensen. Ik bedoel mensen met wie de omgang niet zo gemakkelijk gaat.

Er zijn mensen die je het leven erg moeilijk maken. De vraag is daarbij misschien of het bewust of onbewust is. Iemand die wijs is of wellicht juist niet.

Hoe ga je om met mensen die altijd maar de zin willen hebben en willen doen wat goed is in hun eigen ogen?

Weet je, wanneer je iemand terecht wil wijzen die zijn eigen gelijk wil halen, dan krijg je onherroepelijk problemen. Je kunt het gesprek beter uit de weg gaan dan dat je over zaken in conflict komt.
Als iemand bereid is te luisteren dan pas zal er werkelijk iets veranderen. Dan is het mogelijk werkelijk tot inzicht te komen met elkaar. (Spreuken 9:7-9)

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik ben een heethoofd. Heb een kort lontje en derhalve zal ik heel gauw direct reageren. Tot nu toe was ik van mening dat men altijd bereid moet zijn tot communicatie. Ook na dit blog geloof ik daar nog in, al zal is mijn kijk enigszins gewijzigd nu.

Het is gemakkelijk om boos te reageren. Voor mij tenminste. Dit onder de noemer communicatie. Dat dit communicatie is mag duidelijk zijn, maar niet vaak de juiste manier.

Beter is het om rustig te blijven en te beseffen dat het beter is een goed geweten te hebben. Geen verhitte discussies, maar rustig te blijven en zo je hart te bewaren. (Spreuken 14:29-30)

Boosheid , harde woorden maken heel veel stuk. Moet je over je heen laten lopen? De welbekende klap op de wang laten geven? Ik denk dat het niet gaat om mietjesgedrag, maar juist om kerelsgedrag. Ik bedoel: wanner we God om wijsheid bidden, zal Hij ons die dan ook niet geven?

Wat is wijsheid in zulke gevallen? Jezus zei heel weinig toen Hij terecht stond. Wat was het effect? Hij werd veroordeeld, maar men kon geen schuld vinden in Hem. hij had mets nooit iets verkeerds gezegd en zelfs onder extreme druk zei Hij niets verkeerds.

Wellicht kunnen we stellen dat iemand die ons bewust of onbewust uit de tent lokt het gelijk aan zijn kant heeft wanneer we boos worden. hij kan immers aantonen dat ons gedrag ook niet goed te noemen is en derhalve zal ook het gedrag van de uitlokker minder zwaar wegen.

Wat ik hieruit leer is dat we elkaar lief moeten hebben, maar dat we ook zaken moeten laten gebeuren soms. We hoeven niet alles direct op te lossen. Er mogen zaken fout gaan. We moeten desondanks de schade beperken door eerlijk te zijn, maar het daar bij te laten. laat God ons recht doen. Psalm 54:3

Klinkt allemaal wat lastig nietwaar? Voor mij is het Goliath op dommige momenten. Reuzen die verslagen moeten worden. Op eigen kracht gaat dat niet lukken. Maar met Gods kracht is wellicht een steentje voldoende. En de bereid als een David om het te doen in geloof.

Geef een reactie

