Jezus geeft ruimte om zaken te regelen.

IMG_1071

Ik hoor soms dat mensen het niet met me eens zijn. Dat ze mijn blogs wel uitdagend, confronterend vinden, maar dat men niet alles kan accepteren zoals ik het benoem.


Het is niet mijn intentie om mijn mening tegenover de jouwe te zetten.

Voor we verder gaan: je hoeft het niet met me eens te zijn! Mijn blogs gaan niet over mijn gelijk. Het is niet mijn intentie om mijn mening tegenover de jouwe te zetten.

Wanneer ik spreek over ontmoeten gaat het voornamelijk over ruimte. Ruimte om elkaar te leren kennen op een dieper level, maar ook ruimte om anders te denken, anders te zijn en andere dingen te zeggen.

Ik benoem soms schrijvers die iets benoemen waar mensen het idee van hebben dat ze onbijbels zouden zijn en dat men als christen daar op een andere manier tegenaan kijken.

Gelukkig maar dat Jezus voorbij de regel keek

De vraag is of we het altijd onderling eens zouden moeten zijn. Ik geloof het niet. Misschien moeten we ons ook niet afvragen of iedereen het met ons eens is. Ik geloof dat we ons leven zouden moeten invullen met ons oog/hart op Christus gericht.

Zelfs Jezus werd niet altijd begrepen of kreeg kritiek. Math 11:19. Gelukkig maar dat Jezus voorbij de regel keek. Ik bedoel: als Jezus de regel als uitgangspunt genomen zou hebben tav relatie met jou en mij , zou er dan sprake zijn relatie of werkelijke ontmoeting?

Jezus ging echter niet de regels ( lees: wet) uit de weg. Hij kwam niet om de regels af te schaffen of om ze minder belangrijk te maken, maar wel om er over in gesprek te zijn. Hij liet zien wat God werkelijk bedoelde en ging juist naar mensen die regeltechnisch gezien niet zo goed met dingen om gingen, maar bereid waren het gesprek er over werkelijk binnen te laten.

In de kerk lijkt het soms zo te zijn dat degene die zich het meest profileert als iemand die alles weet over de bijbelse regels of wel degene die het meest wettisch klinkt ook gezien wordt als een geziene christen.

Iemand die daarbij nog de ongeschreven regels volgt wordt nog net niet heilig verklaard, zeg maar. Ik bedoel als we naast onze wettische houding ook nog eens bij ieder opwekkingslied op het juiste moment de handen sereen in de lucht steken, men vaak gezien wordt als een volwassen christen.


De vraag is of we het altijd onderling eens zouden moeten zijn. Ik geloof het niet.

De vraag is of dit nu werkelijk de waarheid is welke Jezus ons wilde leren. Zou Jezus nu willen dat we alle regels kennen en ons er aan houden en daarmee het op de koop toenemen dat relatie niet van de grond zou kunnen komen?

Zou het kunnen zijn dat het er anders aan toe ging? Zou het kunnen dat Jezus mensen opzocht, vriendschappen sloot en begon uit te leggen dat Hij bepaalde zaken
Anders zag dan zijn vrienden? In gesprek er over liet Hij zien hoe zalen in elkaar zaten en waarom bepaalde regels er zijn.

Blijkbaar hebben niet alle volgelingen Jezus goed begrepen. Immers er gaan zo veel zaken in de kerk en daarbuiten niet echt lekker. Zou het immers de bedoeling zijn geweest dat er zoveel scheuringen zijn in kerk en relaties in christelijke kringen?

Je zou kunnen zeggen dat God er een bedoeling mee heeft, maar volgens mij is dat een beetje een dooddoener. De waarheid is dat we allen zaken verkeerd interpreteren. Dat we veel zaken ook best heel goed wel weten. Ik bedoel dat we best goed weten dat het niet Gods bedoeling is om ruzie te maken, maar anderen lief te hebben. Dat God de eerste plaats in ons leven zou moeten hebben, maar dat ons dat vaak niet echt lukt.

Misschien beweer jij dat je dat wel doet en je hele leven op God gericht is, dan even goede vrienden, maar dan moet ik zeggen dat ik persoonlijk niemand ken. Gelukkig heb ik wel vrienden in wie ik Christus herken. Niet in de regels, de vrome woorden, maar in de ruimte en liefde die ze hebben voor allerlei soorten van mensen.

Ruimte is mi veel belangrijker dan de regel. Immers de regels maken duidelijk dat we fouten maken, maar de ruimte (lees: genade) die we hebben laat zien wie Jezus is en wat Hij voor ons gedaan heeft.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s