je ogen openen of je gezicht verliezen.

een korte serie startende met onderstaande blog.  deel 1 in de serie Levenslessen.

open-je-ogen-fotojpg

Psalm 27: 7-10 (BGT)

Heer, ik  roep naar U!

Luister naar mijn gebed.

Wees goed voor mij en geef antwoord.

Ik weet dat ik u moet zoeken.

Dat doe ik , Heer.

want ik wil dicht bij u zijn.

verberg  u niet voor mij.

wees niet boos,

stuur mij niet weg.

U hebt mij altijd geholpen,

jaag me nu niet weg.

Laat me niet alleen, God,

U bent mijn redder.

U blijft vol Liefde voor mij zorgen,

ook als iedereen mij verlaat,

zelfs als mijn vader en moeder mij verlaten.

 

veel mensen denken dat de zaken waar ze in het leven tegenaan lopen niet zo belangrijk zijn. in ieder geval denken ze al gauw dat de issue waar ze mee strijden minder belangrijk zijn als die waar anderen mee vechten. wanneer er al over gesproken wordt wuiven ze het weg en bagatelliseren ze deze zaken alsof ze van geen belang zijn.

weet je we hoeven ons niet te verontschuldigen over wie we zijn. ook ons probleem doet er  toe. jou eigen kwestie, moeite is belangrijk.  tenminste voor jou zelf.  het kan zijn dat anderen een andere issue heeft in zijn of haar leven en dat deze heftig is en qua problematiek groter, maar dat wil niet zeggen dat onze pijn niet relevant is.

als ik mijn enkele  heb verstuikt en de man naast mij in het ziekenhuis heeft beide benen verloren, dan is dat heel erg, maar mijn  enkel doet er niet minder pijn om (leer te leven. Philip C. McGraw) 

Het is belangrijk niet te blijven hangen in ontkenning van de situatie. niet te blijven zitten waar we zitten zonder ons te verroeren omdat onze issue niet heftig genoeg zou zijn of niet serieus genoeg. de vraag is of we bereid zijn om onze issues , onze verwondingen durven aan te pakken.

we hebben het nodig eerlijk te zijn over onze wonden en gesprek met Hem aan te gaan.

misschien voel je je eenzaam, afgewezen in de situatie waarin je zit. maar weet je, wanneer wij zelf onze wonden bagatelliseren, wegwuiven of net doen alsof ze er niet zijn, hoe zouden onze familieleden en vrienden dan voor ons klaar kunnen staan?  hoe zouden ze ons serieus kunnen nemen als we dat zelf niet eens doen?

David de schrijver van bovengenoemde Psalm is bekend vanwege zijn relatie met God.  Hij schrijft niet slecht mooie woorden over hoe goed alles gaat in zijn leven  , maar  laat vooral ook zijn hart zien.  ook diepe pijnlijke  momenten van zijn leven hoor je terug in zijn liederen.

David zingt en maakt bespreekbaar. vooral naar God. Hij weet dat Hij net kan doen of  het er allemaal niet toe doet, maar dan zou hij liegen en niet oprecht zijn naar zichzelf.  David deed niet altijd de meest handige zaken in zijn leven, maar waar hij sterk in was is zijn open houding naar God.   Hij bleef op de koers waarop God hem had gezet door met God in gesprek te blijven.

veel mensen raken gefrustreerd in het leven omdat ze niemand  hebben om over hun wonden te spreken. om aan te vertellen wat er fout is gegaan. ze wilden immers sterk zijn, althans zo overkomen.  God? ja God, ook daar hebben ze moeite mee omdat deze hen allerlei dingen heeft doen toekomen terwijl Hij het had kunnen voorkomen.

op het moment dat we op deze manier tegen zaken aan  gaan kijken zakken we weg in de modder van ons eigen denken. we nemen onszelf en anderen niet serieus en ook God geven we de schuld van onze zaken, waar we in wezen geen verantwoording  voor hebben genomen.

ik ken je (waarschijnlijk) niet, maar ik weet dat geen mens  zonder  wonden door het leven komt.  iedereen heeft zo zijn issues. deze maatschappij maakt wonden en wij doen daar  met zijn allen aan mee. we maken wonden en raken gewond.  de vraag is of we dat onder ogen willen zien. de vraag is niet  of we alleen  onze wonden onder ogen willen zien, maar of we ze ook willen aanpakken.

we hebben het nodig eerlijk te zijn over onze wonden en gesprek met Hem aan te gaan.

dit betekent dat we tot besef moeten komen dat we het allemaal niet alleen kunnen. dat we  niet zo sterk zijn als we onszelf willen doen geloven. wat zou het mooi zijn als we ons verhaal zouden durven delen meet degene die ons verhaal eigen al kent.  met degene waarbij we ons zelf  mogen zijn. die onze ogen wil openen voor de wonderen die Hij kan doen  wanneer we erkennen dat we blind zijn.

blindgeboreneik wil je attent maken op een bijbel gedeelte ( Marcus 8:22)  waar jezus  een blinde man wat spuug op de ogen deed en hem de handen op legde.  Jezus vroeg de man of Hij al iets kon zien.  en weet je wat? Hij kon al iets zien, maar nog niet  heel goed. de man was daar eerlijk over. Hij had zich stil kunnen houden in alle bescheidenheid. niet werkelijk zeggen hoe hij dingen zag, maar dan zou het gevolg zijn geweest dat hij wel een stuk beter had kunnen zien als voorheen, maar nog steeds niet genezen was.  maar door te erkennen en in gesprek te gaan over hoe hij dingen zag kon  hij, nadat Jezus Zijn handen op de ogen van deze man gelegd had,  werkelijk alles goed zien.

we hebben het nodig eerlijk te zijn over onze wonden en gesprek met Hem aan te gaan. te erkennen dat we wonden hebben.  immers wat nu als de man gezegd zou hebben dat hij geen probleem had gehad? dat hij niet toegegeven had dat hij blind was? hij was afhankelijk gebleven van wat anderen hem gaven. dat is in wezen wat wij doen als we net doen alsof er niets aan de hand is terwijl we gewond zijn geraakt. we zullen gehavend door het leven gaan en men zal zien dat we wonden hebben en ons er al dan niet op aan spreken, maar er kan geen herstel plaatsvinden als we niet toegeven en kwetsbaar durven zijn. bang ons gezicht te verliezen.

4 gedachten over “je ogen openen of je gezicht verliezen.

  1. Dank je wel voor deze Bijbelstudie. je schrijft zo fijn transparant. Ik hoef niet te raden wat je bedoelt. Het is voor mij heel bevrijdend of telkens met Jezus in gesprek te gaan, een luisterend oor te vinden. Ook om mijn zonden te belijden. Hij maakt mijn dagen en nachten zoveel mooier. Door Zijn offer voor mij, Zijn genade voor elke dag.

    FIjne week!

    Liked by 1 persoon

  2. Eerlijkheid duurt het langs. Een eeuw oude spreuk waar veel waarheid in schuilt. We hoeven niets te verbergen voor God. Hij kan in onze harten en ziel kijken. Hij weet ALLES van ons. Als Vader wil hij er zijn voor Zijn kinderen. Wij MOGEN aankloppen met alles wat ons bezig houd. Mooie blog. Dank daarvoor.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

