Gemeenschap: diepere vorm van relatie.

Wat is kerkzijn? In de kerk spreken we gemeente zijn. Gemeente komt van gemeenschap. De kerk is een gemeenschap, maar tegelijk hebben ze ook gemeenschap. Gemeenschap is mi een diepere vorm van relatie. Niet voor niets wordt seks tussen man en vrouw ook wel gemeenschap genoemd. Ik geloof dat gemeenschap een extra dimensie is van relatie.

IMG_1539.JPG

Kerkzijn of gemeente zijn gaat mi dus duidelijk over relatie. Relatie met in de eerste plaats met Jezus Christus, maar ook in Zijn navolging ook met anderen. Ik noem het op dit weblog meestal ontmoeten.

Samen met anderen onderweg zijn.

Vanavond in een gesprek heb ik als voorbeeld de Emmausgangers genoemd. Samen met anderen onderweg zijn. Ik weet niet zo veel over deze Emmausgangers, (Lucas 24:13-35) maar ik kan me voorstellen dat ze met elkaar in gesprek waren, wellicht zelfs meningsverschillen hadden over verschillende onderwerpen aangaande wie Jezus nu precies was en wat Hij nu al of niet verkondigd heeft. Veel teleurstelling ook dat zaken niet meer zo helder waren omdat ze Jezus in alle moeite niet meer konden ontmoeten was de gedachte wellicht.

Gaande weg, onderweg met elkaar. Zoeken naar antwoorden. Elkaar zien zoals ze waren. Van hart tot hart in gesprek. Zou het kunnen zijn dat mensen tegenwoordig minder open staan voor elkaar? Is het misschien van alle tijden? Ik weet niet precies hoe dat zit. Ik geloof echter dat veel zaken in de kerk mis lopen omdat relatie een probleem is. Soms relatie met mensen en soms de relatie met Jezus. Ik geloof echter dat het een vaak ook met het ander te maken heeft.

wanneer ik gewond ben is openstellen moeilijk.

Eerlijk is eerlijk: ik heb de neiging om naar anderen te wijzen. En moet ik stellen dat ik zelf vaak wel open wil zijn, maar dat een relatie van twee kanten moet komen. Ik bedoel wanneer ik gewond ben is openstellen moeilijk. Gelukkig zijn veel wonden genezen of minstens herstellende, maar ook anderen hebben vaak wonden. Hierdoor wordt relatie/ontmoeten soms lastig. Gemeenschap is immers net dat stukje meer. Het is je hart delen.

Je hart delen met anderen is an sich al lastig, maar wanneer men gewond is geraakt in de gemeenschap dan is de schade wellicht dieper, moeizamer, destructiever te noemen. Immers het hart wordt geraakt. Dat waar we veilig waren was niet zo veilig schijnbaar.

Wat doe je als je op de grond ligt en je weet niet wat anderen gaan doen. Reiken ze je de hand of zoeken ze een steen? Het kost tijd om nieuwe situaties te bekijken. Wie is God in moeilijke situaties, waar was hij in de moeite? Een hele wezenlijke vraag schijnbaar, immers Jezus zelf riep: mijn God, mijn God waarom hebt U mij verlaten. En mensen? Misschien minstens zo moeilijk zij zijn immers tastbaar aanwezig of afwezig misschien.

mijn God, mijn God waarom hebt U mij verlaten. En mensen? Misschien minstens

Terug naar wat mi kerkzijn inhoudt. Samenzijn vandaar samenkomst. Betekent samenkomen in Zijn Naam om God te ontmoeten en elkaar. Samen onderweg zijn. Elkaar de hand toesteken, elkaar opbeuren. Opbeuren vindt ik erg mooi.

Ik zie hoe mensen bij Jezus werden gebracht. (Marcus 2:1-5 )soms is de druk op ons groot om allerlei Zaken in de kerk te doen. Er worden allerlei verwachtingen op mensen gelegd. We doen daar allemaal aan mee.

Wanneer ik naar Jezus kijk zie ik hoeveel druk men op Zijn schouders probeerden te leggen. Hij echter neemt tijd om in relatie te gaan met zieken, zondaren, met mensen die op de grond lagen. Verslagen, teneergeslagen mensen zet Hij weer op de voeten en richt hun blik weer op de hemelse Vader. Hij zegt: wie de Zoon gezien heeft heeft de vader gezien. Wat prachtig vindt ik dat. Ik geloof dat dit ook voor ons geld. Wij zijn kinderen van de Vader. Door Jezus zelf is dit mogelijk geworden. In relatie met Hem kunnen we de Vader tonen aan anderen. Dit betekent dat we met mensen onderweg mogen zijn. Met elkaar in gesprek. Open. Durven we dat? Ik geloof dat het mogelijk is om in ieder geval stappen te maken op de goede weg. Dit vraagt slechts een ding: toewijding.

IMG_1435.JPG

3 gedachten over “Gemeenschap: diepere vorm van relatie.

  1. Hoe kunnen we hier het komende jaar 2015 gestalte aan geven? Ik wil ook graag uitreiken naar de mensen om mij heen op Social Media. Hoop dat we een stuk vernieuwing in levens van mensen kunnen brengen door woorden in daden om te zetten.

    Like

Geef een reactie

