Het gaat niet te goed hoop ik.

IMG_1481.JPG

toen Jezus werd geboren verschenen engelen aan de herders in het veld. Toen deze weer vertrokken waren, of hoe je je dit ook voorstelt, toen waren de herders dolenthousiast om het koningskind te gaan (be)zoeken. (Lukas 2:15-20)

Toen ze het kindje gezien hadden vertelden ze iedereen wat en wie ze hadden gezien.

Hoe zou het tegenwoordig gaan? ZZouden mensen nog luisteren naar een enthousiaste uitnodiging om het koningskind te gaan ( be)zoeken?
Zou een blik in de kribbe nog motiverend genoeg zijn er op uit te gaan en te vertellen dat Hij is geboren?

Misschien is het nu niet werkelijk anders dan toen. Immers bij de plaatselijke middenstand was er geen ruimte om Jozef en Maria onderdak te verlenen. In een stal mochten ze uiteindelijk verblijven. Niet echt gastvrij volgens mij.

Juist zij die het moeilijk hadden, het uitschot van de maatschappij. Zij die elders geen vak konden uitoefenen, het ruige volk, zij waren enthousiast. Zij gingen er op uit om het kindje te zoeken.

Is het niet gewoon zoals het ook nu nog gaat? Wie zoekt er nog naar het kindje wat vrede brengt? Niet degene die alles voor elkaar heeft. Zij brengen kerst door met vele bekenden rondom haardvuur en boom. Kerstkado’s en lekker eten.

Zij die eenzaam zijn, zouden zij niet graag willen zoeken naar iets van god? Een ontmoeting willen hebben en vrede willen ontvangen?

Ik geloof dat er nog weinig plaats is bij mensen voor mensen in nood als het ons goed gaat. Wanneer we ontdekken dat het niet zo goed gaat ontstaat er ruimte voor het kindje. Voor God.

Hoe gaat het met je? Niet te goed toch hoop ik? Je zou te weinig ruimte kunnen hebben om in alle drukte, in deze kadotijd, het grootste kado te ontmoeten.

4 gedachten over “Het gaat niet te goed hoop ik.

  1. It is well with my soulūüôā

    Het kan wel goed gaan, voorspoed en dichtbij God leven. Kijk maar naar Abraham en Job ( later). En er zijn ook wel voorbeelden in het N.T Maar ook al gaat het uiterlijk goed, je kunt je van binnen zo akelig leeg voelen. Alleen Hij kan je helemaal gelukkig maken: Jezus Christus.

    Liked by 1 persoon

    1. Zeker weten jedidja.
      Toch geloof ik dat voorspoed vaak een sta-in-de-weg is.
      Immers wanneer het ons goed gaat, zien we vaak niet helder dat we God nodig hebben. Wanneer we dat wel zien in onze voorspoed is onze houding vaak op andere zaken gericht dan het kindje Jezus, het kwetsbare karakter van God.
      In voorspoed zijn we vaak meer bezig hoe kan ik God dienen zonder mijn voorspoed te verliezen.

      Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en ik zeg niet dat voorspoed niet zou mogen, maar mi is vooorspoed vaker een vloek dan een zegen.
      Wanneer we niks of weinig hebben is wat God brengt welkom. Een knipoogje kan dan al een geweldige zegen zijn voor iemand die zich nooit gezien voelt.
      Ik geloof dat we God vaak pas zien als we al onze voorspoed verliezen.
      Sommige mensen zijn echter voorspoedig en hebben beide. Ik denk ff aam de wijzen. Ze vertrokken om de plaats van de nieuw gebiten koning te zoeken.
      Dus je hebt gelijk jedidja!ūüėČ

      Like

Geef een reactie

