Geduld leren in beproeving.

Nav Jacobus 1

IMG_1433.JPG
Sommige mensen weten een bepaalde snaar in je leven te raken. In ieder geval bij mij. Heel lang kan ik me beheersen, maar op een gegeven moment is ieder woord, elke opmerking een irritatie en vliegen opmerkingen me naar de keel omdat ik er geen positiviteit meer uit kan halen.

Wat kan ik hier dan mee? Wat moet ik doen?Het is verleiding, beproeving. Hoe hier mee om te gaan? We moeten er eigenlijk blij mee zijn staat er Jacobus. Blij omdat we er geduld van kunnen leren.

Ik heb daar wel moeite mee. Ik besef dat ik weinig geduld heb en nu moet ik nog blij zijn ook met deze ‘ kans’?

Vers 4 zegt dat als we uit zulke situaties iets kunnen leren. Er sterker uitkomen. We groeien van de verleidingen, de moeilijkheden, de beproevingen die op ons pad komen.

Ik geloof dat we ons niet in de greep moeten laten nemen

We worden sterker van de situatie waar we inzitten wanneer we deze goed doorstaan. Als we de situatie niet goed kunnen overzien, inschatten of aankunnen vraag God wat Hij van je verwacht.

God neemt het ons niet kwalijk als we moeite hebben en geeft ons advies hoe met bepaalde zaken, mensen , beproevingen om te gaan.

Vaak blijven we hangen in een onzekere houding. We proberen de confrontatie te mijden. We willen geen conflicten, geen issues. We proberen te omzeilen wat er op ons pad komt. Moeten we dan maar aanvallen en de verleidende factor verwijderen, opruimen, wegjagen?

Ik geloof het niet. Ik geloof dat we ons niet in de greep moeten laten nemen om hier überhaupt mee bezig te zijn. Het is goed om dicht bij God, zijn woord , te blijven. In kalmte, de rust die hij ons geeft in zaken en beslissingen maken ons rijk.

Het gaat dan niet om geld of goed, maar om wat we geleerd hebben. In alles Hem te zoeken en vanuit Hem ons leven invullen. Niet meer ik maar Christus leeft in mij.

Ware wijsheid komt ons in Christus tegemoet. Dit is zonder twijfel de grote waarheid waaraan we mogen vasthouden. De rots. Het fundament om op te bouwen elk moment van ons leven.

Een gedachte over “Geduld leren in beproeving.

Geef een reactie

