Kijk naar je eigen!

Hoe is het met je gesteldheid naar anderen toe? Hoe hebben jou houding/attitude bepaald waar je op dit moment staat in het leven?

Weet je het oog ziet altijd van zich af, maar misschien moeten we zo langzamerhand eens wat vaker een oogje toeknijpen of misschien gewoon een aantal zaken van anderen eens door de vingers zien.

Immers altijd kijken naar de foute zaken van anderen maakt dat we tov onszelf niet meer objectief zijn. Dat anderen het slechter doen dan wij zelf. Wanneer we echter wat meer de focus van de ander halen en de ogen dicht doen om naar binnen te kijken, weten we dat we niet veel beter of misschien zelfs net zo slecht zijn als de ander.

Wat zou iets kunnen zijn waardoor je volledig af zou kunnen knappen in een relatie? Waar zou het volledig mis kunnen gaan bijvoorbeeld? Je man of vrouw zou vreemd kunnen gaan. Of je partner liegt tegen je over belangrijke zaken. Een vriend kiest liever voor een ander in bepaalde gevallen dan voor jou. Iemand vertelt hele vertrouwelijke dingen over je die jouw onderuithalen.

Wat gebeurt er op zulke momenten met je? Je voelt je verraden en in de steek gelaten. Alles wat in je is schreeuwt hoezeer jij verraden bent. Beschadigd geraakt.

Vreselijk allemaal en misschien nog meer vreselijks heb je meegemaakt in het leven. Maar weet je er is een vorm van verraad die nog meer beschadigend kan zijn. Deze vind veelal ver voor deze gebeurtenissen die ik genoemd heb plaats.

Misschien trek je nu al de hakken in en kies je er voor niet geconfronteerd te worden of misschien geloof je het niet, maar vaak heb je, als je werkelijk naar binnen durft te kijken zelf ook deel aan deze zaken. Voor dat deze zaken gebeuren. Ik heb het dan over aandacht voor elkaar.

Weet je, het is gemakkelijk naar anderen te kijken en te wijzen naar de fouten van de ander, maar waar heb je de verbinding die er was losgelaten? Wanneer ben je gestopt met energie te steken in de relatie?

Natuurlijk is het liegen en bedriegen verschrikkelijk, maar de schade begint heel subtiel. Het meest schadelijke in een vertrouwensbasis met anderen is gebrek aan oprechte betrokkenheid.

Nu even eerlijk terugkijkend op bepaalde zaken in je leven? Waar is het misgegaan? Is het niet gebeurt toen men niet meer werkelijk in elkaar investeerde.

Natuurlijk is dit een lastig verhaal, dat begrijp ik heel goed. Het is niet bedoeld om verraad, overspel, roddel, etc… goed te praten. Zeker niet!!! Echter wel om ons aandeel mee te nemen en te beseffen dat we ook mensen zijn die gewoon fouten maken en bewust te worden van het feit dat wanneer we niet meer investeren, loslaten, inplaats van vechten, ons vertrouwen in de ander langzaam van ons wegloopt en er pijn binnendruppelt.

Gebrek aan betrokkenheid van elkaar in relatie leidt tot schaamte en raakt daarmee onze grootste angst. De angst om verlaten te worden en het gevoel het niet (meer) waard te zijn om geliefd te worden. Dat men niet meer aan ons verbonden wil zijn en alleen zullen blijven.

Het moeilijke van dit verhaal is dat we vaak niet de vinger exact op de zere plek kunnen leggen om aan te wijzen waar het verkeerd is gegaan. Concreet gebeurt er namelijk eigenlijk weinig wat te bewijzen valt qua loslaten in de relatie.
Het begint subtiel. Met het niet meer uitspreken van kleine woordjes of dingetjes te doen voor de ander. Met grote gevolgen.

Misschien is het de tijd van vandaag dat er meer eenzame mensen zijn dan ooit. Kunnen we nog voldoende tijd besteden aan de relaties in ons leven? Druk, druk, druk, staat bovenaan in onze agenda. Relaties kunnen nauwelijks nog ingevoegd worden lijkt het wel.

Ik geloof in de kracht van relaties en toch loop ik in dezelfde valkuil. Ik merk dat wanneer ik te veel op mijn bordje krijg ik de relaties die uk zo belangrijk vind onvoldoende aandacht geef. Mijn relatie met God bijvoorbeeld komt vaak totaal in de marge. Mijn gezin moet maar zaken van me accepteren en vrienden heb ik nauwelijks tijd nog voor soms.

Dus wat ik wil dat doe ik niet, maar wat ik niet wil. Lastig hoor. Ik probeer zo nu en dan weer prioriteiten te stellen en maak dan even pas op de plaats. Bij deze weet je het even allemaal. ūüėČ

IMG_1411.JPG

2 gedachten over “Kijk naar je eigen!

  1. een leugentje om bestwil, ja wat is dan bestwil? de eerlijkheid gaat zegevieren,wat zou jij je zo moeilijk maken , als je eigen ik op de voorgrond blijft houden? nee toch., dat is alleen je eigen in de nesten werken, daar is de “samenleving”ook niet mee gediend.

    Like

Geef een reactie

