Jezus een naaktloper?

Durf jij jezelf bloot te geven? Ik bedoel niet naakt rond durven lopen, maar stoppen met maskeren van wie we werkelijk zijn.

Blootgeven en naaktlopen zijn dus verschillende zaken. Ik denk echter dat er ook duidelijke overeenkomsten zijn. Als je naakt rond loopt zien mensen zaken van je die ze niet zien als je kleren aan hebt. Duh…!
Blootgeven is net zoiets wanneer je je blootgeeft laat je zien wat niet altijd zichtbaar is.

Blootgeven is dus niet iets wat vanzelf sprekend is net als naaktlopen dat niet is. Hoewel sommige mensen graag naaktlopen is het niet altijd handig. Bijvoorbeeld bij het boodschappen. Immers waar laat je je portemonnee op dat moment. 😜

Blootgeven is ook niet altijd handig. Hoewel ik geloof dat kwetsbaarheid meer zichtbaar mag zijn in de wereld, hoef mi niet een ieder je pincode te weten. Om het ff praktisch te houden.

Ik was laatst met een aantal mannen van mijn werk (verslavingszorg) ergens op bezoek waarbij een van de mannen zijn hele levensverhaal op tafel legde. Ik zag de blikken aan tafel verschieten. Niet zozeer bij de mensen waar we te gast waren, maar de mannen die mee waren vonden het niet fijn om door anderen gelijk een stempel opgedrukt te krijgen van verslaafde.

Anderzijds opende dit ook wel weer mooie momenten. De vraag is echter hoe hier mee om te gaan. Veel kwetsbare mensen geven zich bloot , maar zijn daar soms grenzeloos in.

Kwetsbaarheid is iets wat ik duidelijk wil maken als iets bijzonders. Iets wat we zullen moeten leren, maar dan wel dusdanig dat het ons krachtiger maakt en niet dat we meer beschadigd worden.

Kwetsbaarheid, blootgeven is geen zwakte. Kwetsbaarheid opent deuren die diepgaande invloed op ons leven kunnen hebben.

Veel mensen echter associeren kwetsbaarheid met schaamte, angst, somberheid, verdriet, … Met zaken waarover we het liever niet hebben.

Kwetsbaarheid is echter ook de weg naar onze emoties en ervaringen waar we als mens zo vaak enorm naar verlangen. Kwetsbaarheid is, zo schrijft Brene Brown, de oorsprong van liefde, verbondenheid, geluk, moed, empathie en creativiteit. Het is de bron van hoop, medeleven, verantwoordelijkheid en authenciteit. Als we ons doel helderder voor ogen willen hebben en een intenser, betekenisvoller spiritueel leven willen leiden, dan is kwetsbaarheid volgens haar de weg.

Ik denk dat ze min of meer bij het juiste eind heeft. Ik geloof dat Jezus Christus de bron is. Wie is meer kwetsbaar geweest dan Hij? Wie heeft er meer van zichzelf laten zien en is daarbij nooit de grens overgegaan van zelfverloochening. Niemand toch?

Ik geloof dat zoals Jezus zich blootgaf een les kan zijn om na te volgen. Discipelschap vraagt om kwetsbaarheid. Dit vergt moed, maar ook wijsheid. Je kunt niet zomaar van alles roepen en toch kunnen we kwetsbaarder zijn dan we denken. Ook geloof ik dat het ons iets geweldigs op levert, namelijk herkenning en erkenning.

Weet je kwetsbaarheid is als we openlijk onze liefde durven tonen aan mensen. Kan doodeng zijn en we kunnen gekwetst worden, maar wat mi nog enger is om nooit onze liefde te durven uiten aan wie ons lief en dierbaar zijn.
Kunst is mag gewaardeerd worden. Wat als we schilderen en er mag nooit iemand van ons werk genieten? Jammer toch?
En wat als we teleurgesteld zijn geraakt en we houden het voor onszelf? Zouden we dan niet stikken? Bitter worden in plaats van beter?
Beter blootgeven lijkt me dan.kwetsbaar zijn. In Jezus naam! Ik wil het leren.

IMG_1318.JPG

Een gedachte over “Jezus een naaktloper?

Geef een reactie

