De vrijheid om te zaaien en te oogsten.

Wat we zaaien zullen we oogsten zeggen we eigenlijk heel gemakkelijk. Ons uitgangspunt is dan veelal op de ander gericht wanneer we dat zeggen. Eigenlijk zeggen we het vooral wanneer mensen iets verkeerds doen in onze ogen.

Wanneer we naar onszelf kijken wat zaaien we dan. Ik ben begeleider van verslaafde mannen. Als we hen willen begeleiden hoe doe ik dat dan. Wat zaai ik? Ik weet natuurlijk hoe ik er persoonlijk in zit, maar het gaat erom dat we onszelf aan de kant durven/willen zetten.

Jezus Gods zoon kwam om te dienen. Hij gaf zijn leven op zodat wij ook ons leven op zouden geven. Dienstbaar zouden zijn.

De vraag is of we onszelf willen geven aan/voor de ander. Hoe doen we dat dan? Door te luisteren naar Gods hart voor mensen. Als we Gods liefde in ons hart laten planten zal er iets gebeuren met onszelf, maar zaaien we ook weer nieuw zaad wat levens veranderd.

Ik zie helaas dat we al gauw beperkend zijn naar anderen en het gevolg is dat mensen naar ons ook slechts beperkt zijn.

Wanneer wij verkondigen christenen te zijn, maar leven voor onszelf is dat wat we zaaien, maar niemand is er bij gebaat. Het is niet het juiste zaad. Onkruid is het. Natuurlijk zal er zo nu en dan iets tussen zitten wat goed is , maar ook ongelovigen doen soms goede zaken waar ze dan ook de vruchten van kunnen plukken.

Sommigen mensen vinden allerlei zaken belangrijk om uit te delen. Ze willen regels implementeren op iedere plek en zaaien daarmee een beperkt leven. Anderen willen graag gezien worden als belangrijk en zullen dan ook opgemerkt worden. Anderen willen gewoon hun zin, het moet zoals zij het willen oogsten dan ook dat het zo gebeurd, maar veelal ontstaat er onvrede omdat het in Gods koninkrijk niet om regels gaat . Het gaat om het hart van de regel.

Het hart van Gods regels is liefde voor de mens en het geeft ruimte aan mensen. Onze menselijke regels beperken. Ze zijn er om onszelf of anderen te laten weten wie de baas is, wie er bepaald.

Ik kies voor Gods koninkrijk en de regels van Jezus om anderen te dienen in alle vrijheid en ruimte zodat wat ik zaai ook geoogst kan worden.

IMG_1406.JPG

Een gedachte over “De vrijheid om te zaaien en te oogsten.

Geef een reactie

