Hete brij of om heendraaien.

Afgelopen dagen gelezen in 2 koningen. Wat een drama was dat.

Kijkend naar nu is het drama misschien zelfs erger geworden.
Ging het toen nog om koningen en het volk Israël die afgoden aanbaden boven God. nu zie ik soortgelijke acties binnen christendom. Waarbij iedereen bezig is om eigen koninkrijkjes te stichten waarbij het voornamelijk gaat om verering van het eigen ik.

Beide partijen specifiek uitgekozen door God, tegelijkertijd het meest ontrouw. Meer ontrouw dan hen die de waarheid aangaande God niet kennen. Zij weten immers niet beter en derhalve is het de vraag of het hun door ons aangerekend kan worden.

Wat me echter steeds duidelijker voor ogen staat is dat dit echt heel erg is. We kunnen denken dat alles lekker verloopt, maar er is oorlog. Een geestelijke oorlog als je het mij vraagt.Wie dat niet opmerkt is misschien niet zo scherp spiritueel vlak.

De kerk, het geloof wordt net als de koninkrijken in Israël leeggeroofd. Het volk volk wordt meegenomen en er gebeurt niet dat wat Gods wil is. De koningen en het volk zijn ongehoorzaam.

We bouwen als het ware nieuwe afgoden. Die we tegenwoordig misschien wel anders noemen, maar met het zelfde hart. Gericht op ikzelf.

Gods hart is vol liefde voor de hongerige de arme, de naakte, de zieke, de zwakke. Jesaja 58.

Waar gaat het veelal nog om in de kerk? om welke rol is ervoor mij weggelegd. Zie je mij! De kerk zit vol beschadigde mensen die veelal niet tot herstel komen omdat ze niet werkelijk Jezus willen volgen. Ze blijven afgoden dienen en komen derhalve met zichzelf en anderen in conflict. Ze blijven zoeken, maar kunnen slechts het antwoord bij God vinden. Dit vindt men echter vaak te confronterend, te saai, ouderwets of niet werkelijk relevant in deze tijd.

Ik weet dat het niet echt positief klinkt. Toch geloof ik dat er heel veel positiefs te melden is. Dat Hod de enige is die werkelijk vrij maakt. Dat we weer naar buiten zouden moeten treden, naar hen die wel herstel willen ontvangen in Jezus naam. Die schreeuwen om hulp inplaats van naar elkaars navel te zitten staren zonder elkaar werkelijk te durven raken in de pijn van het moment. Die zich open durven stellen voor Gods wil.

We zijn vaak zo voorzichtig naar onszelf geworden en zo hard naar anderen geworden. Er is nauwelijks nog ruimte voor God. We sluiten hem buiten omdat van relatie met Hem nauwelijks nog sprake is.

Vanuit relatie met God zijn zaken zoveel anders.het lijkt er soms op dat we in de kerk soms net zo lang zoeken tot we het zo kunnen verwoorden dat het ons past, daarmee werpen we echter vaak een verkeerd licht op de zaak.

Het gevolg is dan dat we doen wat we zelf willen en niet wat Gods wil is. Dat we geven wat wij willen en niet wat God vraagt.

Ik geloof dat dit de kern is van afgodendienst. Namelijk vooral willen doen wat we zelf willen en dat wat God wil lastig vinden en proberen te ontwijken.

Denk er eens over na zou ik zeggen. Opbeurend? Misschien niet, maar de vraag is of het een amen kan krijgen. Laten we niet om de brij heen draaien . Bij deze dus!

IMG_1367.JPG

Advertenties

Een gedachte over “Hete brij of om heendraaien.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s