Rust vinden als het stormt

In de mens is voortdurend strijd. Ik gaf in enkele blogs (deze en deze)al aan dat er een strijd is tussen het geestelijke en het aardse. Onze eigen vrije wil die daarbij bepaald welke keus we maken.

Wanneer we slechts bezig zijn met het aardse is wat we ontvangen ook van deze wereld. Dat is niet altijd slecht te noemen, maar wanneer we enkel nog aards leven en denken stompen we af op geestesniveau. We raken uitgedroogd.

Anderzijds zijn er ook mensen die allerlei zaken ervaren. Ze voelen verschrikkelijk veel. Voelen in de zin van werkelijk lichamelijke ervaringen ook. Dit veelal omdat ze op het geestelijk gericht zijn.

IMG_1342.JPG

Dit klinkt natuurlijk goed. Bijbels gezien zullen we ons ook moeten richten op wat Gods Geest zegt, maar voortdurend geraakt, geprikkeld worden in onze geest wil niet zeggen dat we voortdurend met God in contact zijn.

Het is goed om mens te durven zijn. Niet telkens heen en weer geslingerd te worden tussen emoties, gevoelens, gedachten en datgene wat we doen.

Ik ben geen welvaartsprediker en geloof ook niet dat wanneer we geestelijk leven het ons voor de wind zal gaan. Toch geloof ik dat de wind van Gods Geest ons kan kalmeren, wanneer we niet het geestelijke zoeken, maar God zelf en Zijn Geest ervaren.

We mogen weten dat Hij Jezus gezonden heeft om ons in de rust te brengen, eeuwige rust. Dat is niet de dood, maar te weten dat we, wat we ook doen, wat er ook is gebeurt, wie ons iets heeft aangedaan… Nog hoogte, nog diepte, ons kan scheiden van de liefde van Christus.

Ik weet niet of jou dat ook raakt, mij wel. Wetende dat wat ik doe niet zozeer belangrijk is, wat ik heb ook niet, maar wie ik ben door Hem des te meer.

Wanneer we vanuit die geestelijke realiteit willen leven zullen we keuzes moeten maken. Los moeten laten wat ons onderuit haalt. Dat kan van alles zijn en ik loop er voortdurend tegenaan in mijn leven. Minderwaardige gevoelens, perfectionisme, bewijsdrang, angsten, teleurstellingen,…

We zullen echter telkens weer tot inkeer moeten komen dat we mogen en kunnen kiezen om in Gods kracht te gaan staan. Wij hebben immers Gods geest die ons wil en zal helpen om hier goed mee om te kunnen gaan. hij zal ons leiden in de rust.

de storm, het gedonder en de bliksem , het tumult, de vele geluiden en gedachten, is niet Gods stem. Gods stem verstaan we in het fluisteren van een zachte bries, op het moment dat we alleen zijn, in de rust van het moment. Juist wanneer we al onze zaken bij hem brengen, hoeveel het ook is, onder geschrei en zoekend naar woorden komt er orde in onze ziel.

We zullen om rust te ontvangen moeten leren om Gods stem, Zijn Geest te onderscheiden van die van de wereld. Dan zullen we liefde proeven die oprecht is. We zullen al gauw proberen om wanneer het druk wordt en chaotisch om ons hart af te sluiten, maar het is juist het afsluiten wat onrust creëert. We zullen ons open moeten stellen Voor God en moeten Leven in deze wereld met een geopend hart op God gericht.

Ik besef dat het laatste tegengesteld klinkt, maar wanneer we ons van Hem afhankelijk blijven opstellen zullen we in iedere situatie ook zijn stem verstaan. Wanneer we mensen bezoeken die beschadigd zijn bijvoorbeeld. Dan zullen we niet langer in eerste plaats geconfronteerd worden met onszelf en onze eigen issues, maar gericht zijn op de ander en daarin zelf ontplooien zoals God dat wil.

IMG_1331.JPG

Een gedachte over “Rust vinden als het stormt

  1. Ik heb ook momenten dat ik teveel voel. Dat heeft alles te maken met hoe je in elkaar steekt, denk ik. En de hoeveelheid stress. Mijn helpt het om, als het mogelijk is, een dagdeel geen mensen om me heen te hebben. Even terug naar de Bron. Zonder prikkels.

    Ik geniet er telkens van, van wat je schrijft.

    Like

Geef een reactie

