vaderlijke inzicht.

Soms ben ik net een kind. Mijn vrouw en kinderen zullen dat graag beamen en de nadruk willen leggen op kinderachtig gedrag.

Soms is dat wellicht zo. Ik heb net als mijn kinderen niet altijd zin om te doen way mijn vader zegt. In dit geval bedoel ik eigenlijk onze hemelse Vader, God.

IMG_1339.JPG

Hoewel ik wil geloven dat Gods weg de beste is, heb ik er soms geen zin in. Hoewel mijn kinderen weten dat ik een hekel heb aan chaos in de slaapkamers en dit soms heftige reacties oproept, negeren mijn kinderen mij regelmatig en riskeren ze het risico op een stevige woordenwisseling.

Ik ben echter (helaas moet ik dit bekennen) ook regelmatig eigenwijs en doe ik niet wat Vader mij zegt. Ik weet net als mijn kinderen best dat dit beter is wel te doen, maar desondanks ben ook ik eigenwijs.

Gods afspraken zijn er niet zomaar. Het is beter om het te doen. Ik hen het niet over straf of zo, maar over de consequenties die het negeren van Gods geboden, zijn roeping of gewoon wat hij ons in het hart legt te weeg brengt.

Het is als een gezin met verantwoordelijke ouders: wanneer vader zegt dat je beter iets niet kunt doen of juist beter wel, dat we dat waarschijnlijk ook zouden moeten doen. Natuurlijk zijn wij als menselijke vaders feilbaar. In mijn geval meer dan feilbaar zelfs.

Toch wil ik de nadruk leggen op naleving van wat God ons vraagt. We kunnen veel van deze zaken terug vinden in de Bijbel. Ze is een van de bronnen waardoor God tot ons spreekt.

We zien hierin dat Gods weg onveranderlijk is. Ik ben als vader soms nog wel eens veranderlijk, maar Gods wet is dezelfde. Nu zullen een aantal zeggen dat ze niet meer onder de wet zijn en derhalve vanuit vrijheid andere keuzes maken.

Dit is het onafhankelijke van de mens. We willen graag ons gelijk hebben, maar de wet an sich zal niet bepalen of we al dan niet behouden zijn, maar tegelijk zegt de heer Jezus ons dat Hij niet gekomen is om de wet weg te doen.

Het gaat er in de praktijk niet om dat mijn kinderen hun kamers perfect op orde hebben, maar dat ze meewerken, laten zien dat ze bereidt zijn om te helpen. Zo is het ook met God. Het gaat er niet om dat we perfect zijn, maar dat we welwillend zijn. Dat onze houding en hart op God gericht zijn, op dat wat vader zegt.

Er zit verschil in kinderen. De een is wat flinker en de ander heeft wat motivatie nodig en sommigen zo af en toe een hartig woordje, maar om kinderen hun werk te laten doen is vindingrijkheid nodig. God is behoorlijk vindingrijk.

Ik geloof dat we als vaders meer Dan trots zouden zijn als we ze werkelijk tot inzicht zouden kunnen brengen. Dat is wat God wil. Dat we tot inzicht komen. Inzicht is iets, maar beter nog is het als we niet het inzicht hebben, maar wel de bereidheid.

Ik geloof dat God en elke andere vader geniet van de bereidheid van zijn kinderen. het kan God niet zo veel schelen dat zaken niet perfect zijn in eerste instantie, maar wel onze houding. Net als met kinderen kan God genieten oprechtheid.

Het kan mij als vader niet zo veel schelen dat ik veel moet werken. Ook niet als zaken niet gaan zoals ze zijn bedoeld, wel als er constant weerstand is, opstandigheid, respectloosheid, ik gerichtheid. Ik geloof dat God de Vader er ook ongeveer zo in zit. Niet voor mijn kinderen alleen, maar zeker ook voor mij.

Geef een reactie

