geestelijke afstemming.

Dat ieder mens een geest heeft mag na mijn vorige blog duidelijk zijn. Dat de geest het communicatie middel is met het geestelijke ook. Toch mogen en is het ook de bedoeling dat de geest van de mens met God in contact is.

De mens is dus niet slechts gemaakt voor het fysiek aanwezige, maar eigenlijk in hoofdzaak om in relatie met God te leven.

maxresdefault

Dat iemand ongelovig of geen christen is bepaald niet of hij al dan niet een geest heeft of deze niet ervaart, het bepaald echter wel waarop deze is afgestemd.

De geest is als het ware het “orgaan” dat het onderscheidt maakt tussen goed en kwaad. Hierbij zijn een aantal hoofdfuncties te onderscheiden , namelijk het geweten, intuïtie en gemeenschap zoals watchman nee dat benoemd.

Wanneer we God niet kennen zullen we bepaalde zaken gaan beredeneren vanuit onze wil of ervaringen al zal ze zich kenbaar maken door een verlangen bijvoorbeeld of een onderbuik gevoel of het weten zonder het eigenlijk kunnen weten ed.

Wanneer de mens christen is geworden ontdekt deze, wanneer hij werkelijk afgestemd wil zijn op God wat Gods wil is voor zijn leven.

Gods Geest is levend en aanwezig. Onze afstemming is nodig om te ontdekken wat Gods wil is voor ons leven. Het mooie is dat wij door de Geest van God mogen ontdekken dat er een leven mogelijk is in verbinding .

We kunnen en mogen ons aan Hemzelf verbinden, maar Hij verbindt zich ook aan ons. Hoe we dat nu werkelijk kunnen weten?

Ook God zelf is drieledig. Een drie-enig God zeggen we dan. vader , Zoon en Geest zeggen we meestal. We kunnen dezelfde verdeling ook maken als we spreken over geest, ziel en lichaam.

We kunnen in de bijbel ontdekken dat er een bron is. Bron van Leven. god is degene die er is en al was. God zegt in de Bijbel: Ik ben die Ik ben. De grote Ik Ben. De aanwezige. De Grote ziel , de grondlegger, de Basis. De Goddelijke ziel waaruit alles is ontstaan. Derhalve noemen we God ook Vader. Ook is Hij fysiek geworden in Christus. En na zijn Hemelvaart zijn de gelovigen Zijn lichaam geworden.

De kerk is het fysieke lichaam van Christus. Daarbij is er ook de Geest die doet wat Hij wil. Hij is onafhankelijk, maar werkt niet op eigen houtje, maar gebruikt het lichaam.

Wij zijn het lichaam van Christus en we mogen de weg gaan waar de Geest ons leid wanneer we in contact staan. Relatie met God en anderen. wanneer gelovigen niet op geestelijk niveau in beweging komen is het de vraag of ze wel in contant zijn met de Bron van leven. De grote Ziel die Alles in Alles is.

images (6)

We kunnen God ontmoeten door het lichaam. Fysiek dus .Andere gelovigen. Maar ook door ons open te stellen voor zijn Geest. Maar ook doordat God de Vader dat wil. Hij zoekt ons en wil relatie met ons.

Wow, wederom lang, maar hopelijk enigszins inzichtelijk.

Een gedachte over “geestelijke afstemming.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s