Zielepijn?

Ik moet ff denken aan preek van  David wilkerson.  de preek heet anquis. korte versie er van kun je hier vinden Wat is Zielepijn?Ik lees nu boek van anselm grün. Die berouw definieert als ‘pijn van de ziel en afschuw van de begane zonde’.

sorry

Mijn inziens kan er een verband liggen maar is zielepijn meer dan dat. Ik kan verkeerde dingen doen en er berouw over hebben , maar dat is mi nog geen zielepijn .

Zonde en afschuw er over maakt nog niet dat we werkelijk de pijn tot in onze ziel toelaten.
Maw zielepijn is het wanneer we tot de erkenning komen dat we niet de controle hebben over ons gedrag. Dat er oprecht verdriet is om onze persoonlijke toestand, maar boven dit nog verdriet hebben om de toestand van anderen. Dat we gebroken zijn om de gebrokenheid van onszelf en anderen en beseffen dat we God nodig hebben in ons leven.

Er is een aspect in deze die ik nog wil noemen. Namelijk dat wanneer we tot het punt komen dat er werkelijk iets in ons gebeurt, dat ons hart zich als het ware omkeert, we daarin gemakkelijk kunnen blijven hangen en het gevoel hebben dat dit de manier is om God te dienen. Veel mensen denken dan het lijden om Christus wil of het dragen van ons kruis.

Eigenlijk blijft men dan echter slechts steken in de emotie die eigenlijk bedoeld is om leven veranderend te zijn ten positieve. Wellicht is datgene wat veel ongelovige mensen zien in gelovigen dat ze eigenlijk helemaal niet zo happy zijn als men beweert.

bono-bless

Er is eigenlijk veel in gelovigen een houding die niet congruent is. Men verkondigd dat Jezus verlost van zonde en schuld , maar men blijft hangen in pijn daarover.

Veel gelovigen koesteren zich in rouw over hun zonde wat erg vroom lijkt en ook overkomt wanneer men dit in grote woorden uitspreekt in gebed, preek of in gesprek, maar het in wezen niet is.

Op deze wijze is berouw een vervanging van wat hen in eerste instantie in de weg stond om werkelijk vrij te zijn en is ze nu in wezen slechts de vrome versie er van geworden. Er is werkelijk verandering nodig.

Ook dit gedrag is zondig gedrag omdat het ons niet brengt tot het doel waar god ons voor geroepen heeft. god verlangt dat we actief ons oude leven achterlaten en niet een alternatief neerzetten waarbij wij nog altijd op onze eigen inzichten voortbouwen.

We hoeven niet meer gebukt te gaan onder de last van het verleden. We hoeven onszelf geen last op te leggen. Geen zelf beschuldigingen of verwijten maken ons er van afwenden om Christus te volgen.

Dat betekent dat een nieuw leven met God begint met berouw, maar dat we van daaruit verder gaan en ons leven anders gaan invullen als voorheen. Dat we oud zeer verwerken en loslaten en ons oriënteren op Gods wil voor ons leven. Nieuw gedrag, nieuwe wegen.

 

Advertisements

Een gedachte over “Zielepijn?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s