Tevreden met het basismateriaal?

Ben je tevreden met je zelf? Wanneer je vroeger vroeg. ” hoe is het?” Kreeg je standaard het antwoord “goed” te horen. Tegenwoordig hoor je regelmatig zaken als ” het gaat goed , maar wat is goed nu helemaal” of “er is veel goed” waarmee aangeduid wordt dat het altijd beter kan.

De vraag is echter durf je tevreden te zijn met je zelf? Durf je je zelf te accepteren? Kan jij je zelf aankijken in de spiegel en zeggen ” dat is wie ik ben en het is goed!”?

Weet je, natuurlijk zijn er altijd zaken om aan te werken. Ik zelf heb een erg kort lontje. Moet dat zo blijven? Nee, ik wil leren anderen er niet mee lastig te vallen. Ik ben enorm direct in mijn benadering. Is dat altijd de juiste manier? Zeker niet. Soms is tact beter. Niet te snel reageren.

God heeft echter ons gemaakt zoals we zijn. Wees er tevreden mee. Sommige mensen hebben opmerkingen als; ” ik ben zoals ik ben en men moet het er maar mee doen.” Hierin zit een stuk ontevredenheid. Niet overtuigd dat er meer in zit.

Ik geloof ook dat Hij jou en mij gemaakt heeft. Wij zijn als het ware de klei en Hij degene die ons gevormd heeft. Daar zijn bepaalde omstandigheden voor nodig. Basismateriaal. Klei dus. En dit moet gekneed worden. Soepel gemaakt om het in de juiste vorm te kunnen krijgen. Pas wanneer het materiaal genoeg gekneed is kan het de vorm krijgen die pottenbakker voor ogen heeft.

Hoor je de klei al zeggen dat hij ontevreden is? Nee natuurlijk niet. De klei is niet de maker en heeft maar te accepteren waarvoor hij gemaakt haat worden. Dit kan een bord zijn of een kan. Een vaas of een beker.

De pottenbakker bepaald of iets gelukt is en niet de klei. god bepaald wie en hoe je zal worden. Hij kneed en vormt je. De maker is tevreden Hij heeft jou zo gewild. Durf je dat te accepteren?

Je bent speciaal gemaakt voor bepaalde doeleinden. Mijn kort lontje is soms een valkuil. Mijn directheid kan anderen kwetsen wanneer ik er niet goed mee omga. Maar weet je? Wanneer ik er wel goed mee omga is het ook mijn kracht. Ik ga redelijk gemakkelijk om met heftige conflicten. Ik kan mensen aanspreken op bepaalde zaken door een directe houding. Ik durf gemakkelijk iemand te benaderen op een hele persoonlijke manier.

Ik geloof dat God dit in me gelegd heeft. Me zo gewild heeft. Hij heeft me ook een redelijk goed verstand gegeven om het te gebruiken op een goede manier. Ik hoop dat je snapt waar ik heen wil.

Ga op de goede kant zitten en waardeer je zelf. Gebruik dat wat God je gegeven heeft ten goede. Zoals ik in een eerder blog al zei: sta op en wandel! Je bent gemaakt om God te eren. je hebt een geweldig doel. Ik heb mijn ding te doen. Op dit moment op de Spetse hoeve. Jij hebt jou ding te doen. Waar heeft God jou voor gemaakt?

Geef een reactie

