Afbeelding

Kijk niet alleen naar boven

Veel mensen zitten stilletjes af te wachten op wat God gaat doen in hun leven. Ze gaan wekelijks naar de kerk en hebben hun kerkelijke activiteiten, lezen hun bijbel, gaan in gebed en vragen God hun leven te vullen en te zegenen.

Ze geven aan te geloven dat God spreekt en leeft maar leven een leven alsof God dood is. Wat ze doen in de kerk is meet een ritueel om een dode God te eren dan dat ze werkelijk geloven dat God leeft.

Veela blijven mensen vragen om voorspoed, openbaring terwijl ze de voorspoed al lang ontvangen hebben. We leven in een land met zo enorm veel ruimte, vrijheid, mogelijkheden, … Bovendien wil God zich openbaren, zichzelf laten zien, maar zijn we niet veelal in al onze zegeningen gericht op onszelf?

Natuurlijk hebben we het niet altijd gemakkelijk. Maat blijven we daar dan in hangen of geloven we dat God het wil gebruiken in ons leven?

Veel mensen lopen vast op oud zeer. Ze blijven gebeurtenissen uit het leven herhalen en herhalen. Ze bidden of God jet weg wil nemen, maar ze leven hun leven in het verleden en niet in het heden.

De meeste mensen wachten op de juiste condities. Wanneer de ander bij me komt zal ik het hem vergeven. Wanneer ik geld heb zal ik mijn schuld betalen. Wanneer ik beter in mijn vel zit ga ik aan het werk. Wanneer ik eenmaal….?

Weet je? We zijn vaak niet zozeer met god bezig on ons leven, maar met onszelf. We weten wel dat Jezus overwinnaar is, maar leven niet het leven overwinnaars. Waarom niet? Eerlijk is eerlijk? We willen ons eigen leven beheersen . De controle houden. Voor god spelen.

De bijbel zegt in prediker 11:4 zoiets als: wachtend op de juiste condities kom je nooit aan werken toe. Vrij vertaald hoor. Je moet de exacte tekst maar eens lezen .

Wanneer we geloven dat God zichzelf openbaart, met ons spreekt als we luisteren waarom dan ook niet de weg gaan die hij ons zegt. Ik hoor in gedachten al mensen zeggen dat dit zo enorm moeilijk is en het ze niet lukt. Maar zou God wanneer Hij ons iets vraagt niet ook de mogelijkheden bieden? God zal ons geen steen geven voor brood toch?

Laten we in gesprek gaan met God en ons leven laten leiden door Zijn geest. Niet onze eigen zin doordrijven of denkend dat wij God zouden kunnen manipuleren onze wil te doen, maar laten we doen wat Hij ons te zeggen heeft.

god ontmoeten is met Hem in gesprek gaan. Hem vragen hoe met zaken om te gaan en Zijn woord gaan uitleven. Zoals de man bij de bron. Jezus kwam en zei hem; sta op en neem je mat op en wandel.
Wat denk je dat er was gebeurt als de man was blijven zitten? Niks natuurlijk. Hij had nog jaren aan de kant van het water kunnen zitten en mopperen over zijn toestand.de labels die anderen(of wijzelf) op ons plakken kunnen we geloven,  maar we kunnen ook God geloven. Hem vertrouwen.

Ik zou zeggen sta op en luister naar wat God je te zeggen heeft. Kijk niet alleen naar boven, naar de wolken en de wind, maar kijk ook eens om je heen. God is dichterbij dan je denkt, maar durf hem ook vertrouwen.

Geef een reactie

