God is je geen verklaring schuldig!

God is een God van openbaring. Hij wil zichzelf laten zien. We kunnen Hem ontdekken in de natuur, Zijn woord, in omstandigheden. De reden dat we (iets van )God mogen kennen is omdat Hij zich wil laten kennen en zich aan ons openbaart.

Echter wanneer er moeite is in ons leven. Wanneer we vastlopen, pijn ervaren, geen antwoorden hebben is de vraag al gauw “waarom God!” Waarom laat Hij dit toe?

We stellen allemaal wel eens de waarom vraag. Het is deel van ons menszijn. soms zijn er waaroms waar we geen antwoord op zullen krijgen. Veelal denken we dat het antwoord onze pijn of teleurstelling zou weghalen.

Is het goed om antwoorden te krijgen? Soms. Maar meestal gaat het er niet om dat God ons dingen laat zien, openbaart, duidelijk maakt. Het gaat er vaak om dat wanneer het moeilijk is we juist krachtig zullen staan zodat we niet vallen. We hebben niet meer inzicht nodig of dat God ons zaken laat zien, maar we hebben iemand nodig die ons red uit de moeilijke situatie. We hoeven geen openbaringen over waar pijn vandaan komt of waarom ons zaken overkomen, maar hebben iemand nodig die ons steunt in ons verdriet.

We verlangen antwoorden van God. Inzicht in het groter geheel. “Waarom heeft de persoon die ik zo liefhad me verlaten, waarom heeft hij me pijn gedaan, waarom ben ik ontslagen, waarom heb ik…”

Het antwoord op alle vragen die je stelt is…. Ik weet het niet! Ik weet niet waarom je geen antwoorden krijgt, je geen begrip hebt of inzicht van God gekregen. Wat ik wel weet is dat we sommige zaken nooit zullen begrijpen tot we God zullen ontmoeten. Wat ik wel weet dat de waaromvraag ons behoorlijk in de greep kan houden. Het antwoord is dat wij het niet weten, maar God weet het. Hij weet hoe zaken liggen, en weet ook wat Hij wel en niet openbaart.

Wat mij in ieder geval vandaag wederom geopenbaard is: God weet het. Hij is controle en weet wat we nodig hebben. Hij vertelt niet alles hoewel Gij alles weet. Is dat stiekem? Wel nee! God doet het niet omdat we er niet beter van worden. Waar worden we beter van? Hem vertrouwen!

Beter is het Hem te vertrouwen dan af te gaan op onze gedachten en gevoelens. God is ons geen verklaring schuldig. Hij hoeft ons niets uit te leggen. God is goed. Altijd!

——-

Verschillende zaken overgenomen van Rick Warren leesplan bijbelapp

Een gedachte over “God is je geen verklaring schuldig!

Geef een reactie

