Ben ik beschikbaar?

De vraag die ik me stel is; waar leef ik voor? Vrij gemakkelijk kan ik hier antwoorden op benoemen. Ook hele vrome antwoorden. Ik leef voor God, ik leef voor mijn gezin, mijn werk etc…

De vraag is echter of het antwoord wat ik geef opmerkelijk waar is. Als het zo is waarom ben ik dan zo gericht op wat er allemaal gaande is in mijn leven? Waarom richt ik me zo gauw op de toekomst waar ik geen enkele greep op heb? Waarom maak ik me soms zorgen over geld, over tijd, gezondheid, relaties, mensen?

Al deze zaken geven mijn denkader aan. Paulus schrijft dat we ons ter beschikking moeten stellen van God. (ROM 6:13) dat verlangen is er ook en ik weet dat wanneer we Jezus in ons leven laten er redding is.

De vraag is echter niet of Jezus in mijn leven is, maar of ik ook werkelijk voor Hem leef. Is mijn leven werkelijk veranderd? Is mijn denkkader gericht op wat anderen van me vinden? Is ze gericht op mijn bezit? Of is ze gericht op wie Jezus is? Leef ik mijn leven vanuit zijn denkkader?

Is mijn leven gericht om de wil van de Vader te doen? Hem te eren, lief te hebben en van daaruit ook de ander? Ik geloof dat dit cruciaal is als gelovige. Wie doen ik? Waar sta ik voor? Wie volg ik na?

Veel mensen zeggen spiritueel te zijn. Te geloven in iets. Ze maken hun keuzes echter vooral op gevoel of vanuit ratio. Wanneer we keuzes maken wie zou ons dan beter kunnen leiden dan God zelf? God is geen gevoel en ook geen doordenken tot we tot een beslissing komen.

Jezus heeft ons de heilige Geest gezonden om ons de weg te wijzen. Geen gevoel, geen ratio, maar gewoon weten dat Hij tot ons spreekt. De vraag is echter of we de zachte stem ook verstaan in ons leven. Door alle drukte heen en het overschreeuwen vergeet ik vaak te luisteren of hoor ik hem niet.

Om hem te horen mogen we tijd maken in alle rust. Iedere dag. Wrongen opstaan en met hem wandelen vanuit de rust met Hem. god wil ons leiden in het leven. Dat betekent keuzes maken en in waarheid te wandelen. Waarachtig te zijn. Integer, trouw , liefdevol.

Ben ik dat allemaal? Nee! Volg ik Jezus en luister ik naar zijn stem? Ja en nee. Ik wandel al struikelend achter Jezus aan. Ik ontmoet Hem dagelijks, maar begrijp soms niets van wat Hij wil. Ik ben te druk soms. Te veel bezig met eigen plannen. Vasthoudend wat ik heb en niet bezig met wat God wil geven.

Ik weet dat God onophoudelijk van me houdt en er voor me is. mij nooit loslaat hoe ver ik soms ook afdrijf voor mijn gevoel. Hij is er als ik zink als een baksteen en grijpt mijn hand. Waar ik voor leef? Ik leef voor en door Hem!

Een gedachte over “Ben ik beschikbaar?

Geef een reactie

