De onveranderlijke ikke!

ikke

Ik ben nu eenmaal zo! Is een uitspraak die ik regelmatig hoor als ik in gesprek ben met mensen vanuit mijn functie als persoonlijk begeleider op de hoeve waar ik werk. . Dit is wie ik ben.

Vaak zeggen we daarmee eigenlijk dat radicale verandering niet mogelijk is. We zien wel mensen die veranderen, maar meestal zien we deze mensen zo nu en dan toch weer door de mand vallen en trekken dan alle oprechtheid in twijfel aangaande de verandering.

We zien dat veel mensen graag een aantal zaken anders zouden zien aan of in zichzelf. Maar ja, ze zijn nu eenmaal zo als ze zijn.

Ik geloof dat als het gaat om bekering, herstel, verandering we gewoon onszelf mogen zijn.

Ik geloof dat hier zowel waarheid als ook onwaarheid in zit. We zijn wie we zijn met al onze goede en negatieve dingen, waarbij een gedeelte genetisch bepaald is en gedeeltelijk bepaald wordt door hoe we zijn opgegroeid. Daarbij maken we goede, minder goede em soms slechte keuzes. Ook overkomen ons zaken. We hebben niet overal invloed op, maar het maakt wel dat we een bepaalde kijk hebben op bepaalde zaken.

Weet je wat ik geloof? Ik geloof dat als het gaat om bekering, herstel, verandering we gewoon onszelf mogen zijn. Gewoon jij, maar dat we wel bewuster gaan leven vanuit een ander perspectief. Dus eigenlijk verander je als mens niet zo veel. Zelfde persoon met een ander leven.

De bijbel leert ons dat we eigenlijk een ander jas moeten gaan dragen. Dit is voorbeeld en er wordt zoveel mee bedoeld als je gedrag, je manier, je leven veranderen. Je gaat een andere kleur krijgen.

Het gaat niet om de buitenkant , maar om wat er van binnen gebeurd.

ikke, ikIk denk ff aan mijn verleden. Ik was iemand die redelijk lang haar had. Droeg strakke spijkerbroeken, leren jas. Metalachtig, zeg maar. Op een dag besloot ik andere keuzes te maken. Ik wilde niet langer op die manier leven. Wilde meer voor God gaan leven. Had dat met uiterlijk te maken? Niet echt, maar er kwam een verschuiving in mijn denken.

Waar ik eerst het uiterlijk en een bepaalde scène belangrijk vond, kreeg ik langzamerhand andere vrienden. Daarmee ook een ander uiterlijk. Mijn perspectief werd anders. Ik richtte me niet meer op allerlei meiden en uitgaan , maar ontmoette de ware voor mij. Wederom vond er een verschuiving plaats in hoe ik er uit zag en in de dingen die ik deed. Richtte me op huisje , boompje, beestje. Wederom een ander perspectief.

Ik geloof dat een mens werkelijk kan veranderen. Het gaat niet om de buitenkant , maar om wat er van binnen gebeurd. Ik ben nu eenmaal zo is enerzijds waar en anderzijds is verandering mogelijk.

We blijven gewoon mensen. Ook als we God leren kennen. Toch veranderd er iets. Namelijk ons perspectief. Onze positie. We zijn namelijk overgegaan van het koninkrijk van deze wereld naar het koninkrijk van God.

Niet meer onze oude kleren, maar een koninklijk gewaad.

Ik ben wie ik ben. God heeft me gemaakt tot de persoon die ik ben. Allerlei eigenschappen in mijn leven heb ik mij of zijn me aangeleerd en sommige zijn erfelijk in mij gelegd. Alles wat ik heb meegemaakt is bijzonder en maakt me uniek. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet zou moeten veranderen in mijn leven.

Ik ben een echte driftkop. Is dat wie ik ben? Eigenlijk is het gewoon gedrag wat ik vertoon, maar als er geen verandering optreed en ik altijd maar boos en driftig gedrag blijf vertonen omdat ik niet verander zal het behoren tot een stuk van wat mensen in mij zien. Namelijk de opstandige.

Ik geloof dat wanneer we Jezus werkelijk in ons leven is gekomen er verandering in ons leven zal optreden. Gewoon vanzelf? Nee, gewoon omdat we er naar gaan verlangen om te doen wat God van ons vraagt.

We blijven dezelfde mensen maar met een goddelijk perspectief. Ons leven is veranderd. Niet meer onze oude kleren, maar een koninklijk gewaad.

Geef een reactie

