De waarheid in pacht hebben.

Jacobus 3:17

Als je denkt dat ik jullie ga vertellen dat ik de wijsheid in pacht heb, dan is dat in zekere zin waar. Ik geloof immers dat jij en ik, wanneer we onze ogen op Jezus gericht hebben we de wijsheid in pacht hebben .

Veel mensen doen alsof ze wijs zijn. Ze vertellen anderen hoe te moeten leven, maar ze geven een verkeerd beeld van de werkelijke waarheid. Immers men neemt hiervoor vaak uitgangspunten die hen het beste passen. En laten we eerlijk zijn wie heeft zich hier nooit schuldig aan gemaakt?

Wie roddelt nooit? Wie probeert niet om in een goed blaadje te komen bij anderen? Dikt een bepaald verhaal iets aan om zo beter uit de verf te komen? En weet je? Eigenlijk vinden we het vaak niet eens zo slecht van onszelf. Vaak is het een mechaniek om onszelf te profileren geworden.

3

Toch kunnen we stellen dat dit niet de manier is om onszelf te laten zien. Het is wat men in de bijbel ook wel gelijkvormig aan de wereld noemt. We leven dan niet vanuit de goede bron. We leven immers uit eigenwijsheid in plaats van uit God. We zijn gericht op onszelf en niet op God of de ander.

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik merk dat het veelal gemakkelijk is om een bepaald standpunt in te nemen en dan te kijken naar anderen om te ontdekken dat de ander hier in faalt. Dit wordt dan al gauw een gesprekspunt waarbij de ander onderuit gehaald wordt. Roddel dus.

Doe ik dat zelf niet? Helaas wel, maar het is zeker iets waar ik aan werk. En sinds ik me meer bewust ben geworden dat ik er mag zijn. Naarmate ik ontdek dat ik geliefd ben zoals ik ben heb ik het minder “nodig” om anderen onderuit te halen met woorden .

Hoezo heb ik de wijsheid in pacht? Ben ik de perfecte mens? Weet ik dan hoe alles zou moeten en wat wel en niet exact waar is en wat niet? Nee, ik zoek en val daarbij regelmatig. Toch durf ik te zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb omdat Christus in mij woont. Door de Heilige Geest maakt Hij mij duidelijk wat goed is en wat niet.

Zo heb ik geleerd om duidelijk, transparant te zijn en de waarheid te spreken. Dit lukt me niet altijd omdat ik soms teveel ben met mijzelf. Ik leer echter meer en meer te vertrouwen op Hem, en ik heb gemerkt dat hoe meer ik naar Zijn stem luister, ik meer en meer mijzelf wordt zoals bedoeld.

images

Ik hief geen rol meer te spelen. Niet altijd maar de beste te zijn. Niet de perfecte of de hardstwerkende. Ik mag gewoon mijzelf zijn in alle oprechtheid en ik heb geleerd dat ik dan op mijn sterkst ben. Het krachtigst. Ik heb rust inplaats van onrust. Ben geliefd om de juiste redenen. Hoef niet vang te zijn over wat de ander van me vindt.

Ik leer dus meer en meer op God te vertrouwen. In Zijn liefde te gaan staan en mijzelf te zijn. En al doe ik het soms fout, dan spreek ik dat uit en ga weer verder op de andere manier. Ik kan dat niet alleen maar heb God daarbij nodig . Hij is de bron van alles. Hij weet wat goed is en wil ons hierin leiden. Dus: wanneer we ons leven leven vanuit de wetenschap dat God vanonder houdt en dat hij het beste weet wat goed voor ons is en gaan dien waartoe hij ons geroepen heeft dan hebben we de wijsheid in pacht toch?

Het mooie is dat wat we zeggen dan ook een andere impact heeft. Mensen zullen ons anders benaderen. In sommige gevallen als onwerkelijk en raar misschien, maar in veel gevallen juist als mensen die serieus zijn en durven ze ins iets toe te vertrouwen. Ze durven ons te vragen naar zaken omdat men weet dat we hen eerlijk en oprecht durven en willen behandelen.

Ik verlang er naar om meer en meer mijn mond te gebruiken om Gods liefde te verkondigen en ik bid dat God mij door de Heilige Geest een wachter voor de mond zet. Ik verlang er naar om Zijn liefde te schenken in woord en daad. Dat Hij meer en meer zichtbaar wordt in mijn leven. Dat ik overstromend ben van zoet water en niet van zout water.

Geef een reactie

