Over een andere boeg gooien

Leven met God lijkt vaak zo enorm druk en vol. In ieder geval heb ik jarenlang gelooft dat ik van alles moest doen om mijzelf ten op zichte van God te bewijzen. Niet dat god het nodig had hoor, maar ik had de gedachte dat wanneer we in Hem geloofden dit niet alleen maar moesten geloven, maar ook uitdragen. Woord en daad. Tegelijk kwam ik er achter dat hoe meer ik probeerde om werkelijk te laten zien dat ik gelovig was, hoe lastiger ik het er mee had.

Ik merkte bij mezelf niet de vrede waar ik zo naar verlangde. Eigenlijk was ik voortdurend bezig mijzelf te onderzoeken. Wat zijn mijn motieven en deze te vergelijken met hoe ik eigenlijk dacht dat God vond dat ik moest zijn. Echter ik merkte dat God vaak niet zo moeilijk deed, maar mensen vaak heel verschillend dachten over allerlei zaken.

Mijzelf aanpassen aan wat Gods wil bleek te zijn wad al lastig, maar ook nog eens voldoen aan wat anderen van me verwachten bleek een enorme klus. Daarbij ook nog eens de hoge verwachting die ik van mezelf had brachten mij er toe eigenlijk nooit innerlijke rust te ervaren.

Om toch ergens iets van “rust” te ervaren ontwikkelde ik allerlei zaken die op dat moment ff rust gaven, maar die me het moment er na een schuldgevoel gaven, omdat ik toegaf aan mijn eigen verlangens. Op mezelf gericht was.

Weet je, veel mensen leven hun leven net zo. Men probeert zijn leven op een goede manier in te zetten. Men werkt hard voor zijn geld. Gunt ieder het zijne, houdt van vrouw en kinderen, maar het is een strijd om de dingen in het juiste perspectief te zien. Men kijkt om zich heen en meet zichzelf aan de ander. Dit met alle gevolgen van dien voor zowel gelovigen als ongelovigen.

We zien huwelijken stranden. Kinderen die geen thuiskomst hebben, alcohol en druggebruik, agressie en misbruik, normenvervaging en wat wat werkelijk van waarde is wordt ondergewaardeerd. Dit allemaal omdat we het allemaal zelf willen doen. Zelf willen regelen. Het draait allemaal om wat we zelf willen. Wat IK wil is waar het in de maatschappij om draait.

Natuurlijk wordt er gesproken over tolerantie en mensen in hun waarde laten, maar vooral om daarmee te benadrukken daten zelf hun eigen leven invult en gericht is op IK.

Ik geloof dat het belangrijk is om terug te gaan naar de Kern, de Bron. Wanneer we niet werkelijk tot rust komen. Wanneer God ons tot stilstand zet en we walsen hier overheen met onze eigen egocentrische IK, dan zullen we nooit werkelijk rust/vrede ontvangen. We zullen momenten hebben die er op lijken. Geluksmomenten, maar wanneer het niet meer ervaren wordt dan zal IK ingrijpen. Als de koek op is zoals men dat noemt worden huwelijken gebroken. Gaan mensen uit elkaar omdat het gevoel er niet meer is.

Mensen zoeken naar geluk in de vorm van genot op de vreemdste plaatsen . Op plaatsen die veelal zaken kapot maken, op seksueel gebied, op het gebied van dram en drugs waardoor veel schade ontstaat en misbruik op verschillende manieren. Kinderen leren hoe het niet moet, maar Joe het wel zou moeten weten ze ook niet meer.

Ik weet niet hoe jou leven er uit ziet op dit moment, maar ik merk dat er veel strijd is in gezinnen. Dat mensen op zoek zijn naar waarheid. Ik geloof dat God ons confronteert met onze eigen IK. Met het feit dat Ik eigenlijk niet meer is dan ik. Wij hebben het leven niet in de hand en vaal geven we God daarvan de schuld.

Durf je eerlijk te zijn? Ik ken je niet, ik ken ook je achtergrond niet, maar weet je veel zaken die in ons leven gebeuren zijn gebeurt omdat mensen veelal liever gehoor geven aan wat ze zelf denken, voelen. Niet direkt altijd uit eerste hand hoor. Soms maakt een ander keuzes doet gewoon fout zijn en misschien ben je daardoor beschadigd. je kunt doorgaan op die manier of het over een andere boeg gooien.

Ik geloof dat als je doet wat je altijd gedaan hebt de uitkomst hetzelfde zal zijn. Je kunt de som een andere kleur geven maar de uitkomst blijft het zelfde. Maar je kunt ook kiezen om het op Gods manier te doen. Niet meet ik maar CHRISTUS leeft in mij. Woorden die Paulus de apostel ergens gebruikt. Dat betekent dat leren om net als Jezus de wil te doen van God de Vader. Zal alles dan gesmeerd lopen? Ik denk dat we fouten zullen blijven maken. Ik geloof echter dat we zullen groeien naar het beeld van Christus in ons wanneer we ons daar naar uitstrekken. Er naar verlangen.

Dus gooi het net over een andere boeg en doe het anders dan anders. Petrus een doorgewinterde visser ving niets tot Hij van Jezus de opdracht kreeg zijn net eens over de andere boeg te gooien. Was zijn net voorheen leeg? Nu was hij vol vis!

Bleef Petrus nu zijn net constant op deze manier vissen? Nee! Jezus bleef Hem uitdagen om bepaalde zaken in zijn leven anders te gaan doen of anders naar mensen en omstandigheden te kijken. Petrus werd midden in zijn dagelijkse omstandigheden door Jezus geroepen.

Petrus ging achter Jezus aan met alle gevolgen van dien. Heeft Hij een gemakkelijk leven gehad? Nee zeker niet! Een rustig leven? Ook niet! Wel een leven die waardevol is gebleken voor velen en vol met de vrede van God in zijn leven.

Ik ben er van overtuigd en ervaar dat ook in mijn eigen leven dat wanneer we God de eerste plaats geven we dingen in een ander licht zien. God ons de ogen opent . Durf je het over een andere boeg te gooien? durf je te doen wat God tot je zegt in zijn woord de Bijbel of wat Hij door Zijn Geest tot jouw te zeggen heeft?

20140225-013423.jpg

2 gedachten over “Over een andere boeg gooien

  1. Prachtig stukje, Jezus volgen is niet gemakkelijk, maar ik behoef het niet op eigen kracht te doen. met het gebed in mijn hart: “Leer mij volgen, zonder vragen, enz. ” met het oog op mijn Jezus gericht, gaat het goed.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s