Open mijn ogen

Efeziers 5:10

open ogen

Het is middernacht nu. Ik kan niet slapen. Veel zaken in mijn leven spoken door mijn hoofd. Mijn lichamelijk gestel, mijn gezin, heftige gebeurtenissen hier in, werk en relatie.

Veel zaken die me persoonlijk onrustig maken. Allerlei vragen zoals: en hoe nu verder Heer?

Ik verlang er naar Gods weg te wandelen. Met Jezus onderweg te zijn en te blijven. Ik denk nu aan de Emmausgangers die onderweg waten met de Heer Jezus maar dit eerst niet eens in de gaten hadden.

Later toen ze samen aan tafel zaten en Hij het brood brak, werden hun de ogen geopend. Hij was daar. Hij was de hele tijd met hen meegelopen. Ze waren in gesprek geraakt, van binnen aangeraakt, maar pas wanneer Hij het brood breekt gaan hun ogen open.

Ze werden opnieuw geraakt door de vlam van Zijn liefde, hier door zijn lichamelijke aanwezigheid al was Hij gestorven em. opgestaan. Wat moet dat achteraf vreemd geweest zijn.

Jezus zegt elders in de Bijbel dat we moeten wachten tot de trooster komt. Immers Hij zelf is opgevaren naar de Hemel, maar De Heilige Geest zal komen en in ons wonen en ons laten zien wat de wil van de Vader is. Soms betekent dat even wachten.

Even wachten? Waarop? Op de Geest die komen zal? Die is er al. Wachten op een vuur van binnen? Misschien is dat opnieuw nodig. Natuurlijk kunnen we stil zitten wachten met de armen over elkaar, maar dat deden de discipelen niet. Ze waren iedere dag bij elkaar gedurende die 40 dagen. Ze baden en lazen het Woord.

Ik geloof dat dit het moment was waar bij Petrus een hoop puzzelstukjes op de plek vielen. Het betoog wat hij hield op pinksterdag was er niet zomaar. Er was ney als bij de Emmausgangers iets gaan branden. De vlam opnieuw ontbrand.

Is dit voor mij, voor ons een tijd van stilletjes afwachten? Een tijd van bezig zijn met lichamelijk herstel en de zorg voor gezin, werk en wat er zoal bij komt kijken? Dit zijn zaken die er op dit moment gewoon zijn, maar ik wil dwars door de moeite heen met Hem wandelen, wachten op het moment dat er iets gebeurt. Niet passief op een stoel met de handen in de schoot, maar actief onderzoeken hoe te handelen en wanneer.

3 gedachten over “Open mijn ogen

  1. Ik moet zeggen dat je blogs me erg aanspreken, op dit moment. Herkenbaar. Ik geloof dat Hij altijd bij je is met Zijn majesteit en macht. En dat Hij een plan met jouw en je gezin en situatie heeft. Wachten is niet doelloos neerzitten maar actief Hem volgen, waar Hij ook heengaat. Idd: wandelen. Ook over wegen, waar je niet eerder kwam. Ik wens je een vreugdevolle kerst.

    Like

  2. Hoi Erik, vandaag voor het eerst je blog bezocht. Fijn dat je over je christen zijn schrijft. Over de vragen die je soms hebt. Het is herkenbaar. Mij zelf helpt het altijd enorm als ik in tijden van (onbeantwoorde) vragen weer terug ga naar de kern van het evangelie.

    Gr. Henk

    Like

Geef een reactie

