als ze mij herinneren…

Droom-een-droom

Soms wordt ik in de  nacht wakker. Niet omdat ik slecht geslapen heb of heftig heb gedroomd, maar  omdat ik even stil gezet lijkt te worden in een aantal gebeurtenissen die ik heb meegemaakt en waar ik op dat moment in verkeer. Dit zijn van die momentjes die mij helpen om bepaalde zaken een plekje te geven. ik geloof dat dit voor mij Gods manier is om mij met bepaalde zaken te bepalen. Iets van bezinning en diepe gesprekken. Ik heb daar dan soms ook heldere beelden en woorden bij. Zaken uit specifieke gebeurtenissen, maar ook zaken die helemaal niet  gebeurt zijn maar die wel een link  hebben naar bepaalde zaken uit mijn leven.  deze nachten geven me  vaak een nieuwe kijk op zaken zoals ik ze zelf nog niet eerder zag.

Gisteren is onze lieve collega, Anne Marie, overleden. Net  even een jaartje ouder als ikzelf ben. een gedachte was: ik hoop dat mijn leven half zo betekenisvol zal zijn als dat van haar. Ik zag haar  door de gang lopen van de ons gebouw op zoek naar mannen, cliënten. Ze was de weg  even kwijt. Haar oriëntatie was altijd  een dingetje waar we om moesten lachen. Dit bepaalde me juist  bij  wat haar doel was. mensen die de weg kwijt zijn te helpen. Soms  kunnen we de oriëntatie wat verloren hebben, tegen zaken aanlopen, even de weg kwijt zijn, maar  wanneer we ik haar zie denk aan haar hart vol passie voor mensen en dat was haar richting. Dienen van gebroken mensen.  ze was een moeder voor  mannen die soms even oud waren als haar zelf.

Andere  gebeurtenissen kwamen  in mijn gedachten. mensen  waar ik veel om gaf. Mijn vader, mijn schoonouders. Allemaal gestorven, maar  wat hebben ze veel voor me betekent. Ik ben niet treurig. Ik hoef dat ook niet te zijn, maar wat was mijn schoonvader een rots in de branding voor velen, vaak ook voor mij.  samen met mijn schoonmoeder die al eerder overleed hebben ze naast mijn ouders , een enorme bijdrage gedaan aan mijn geloofsleven.  Toen mijn schoonvader overleed heb ik gebeden om een dubbeldeel  van zijn geest te mogen ontvangen.

Vannacht las ik 1 en 2 Timoteus helmaal. Ik kwam daarin tegen hoe Paulus  ahw tegen de jonge Timoteus zei; kom op man, ga er voor! Laat je niet op de kop zitten , laat je niet afleiden, maar doe  waar toe je door God geroepen bent.  er  zullen veel mensen zijn die je  zullen of willen afleiden, maar Gods woord  is op je . het is door handoplegging bevestigd door anderen en de Heilige Geest. Doe wat je moet doen.  het is belangrijk dat je verantwoordelijkheid neemt!

Nu is het n iet mijn bedoeling om precis als mijn schoonvader te worden en ook niet iets van de identiteit van mijn collega  aan te trekken, maar  wat ik wel  doen is het goede van deze mensen mee nemen in wat ik doe.  hun passie en liefde voor mensen die  vastlopen in het leven. ik wil hen helpen door een hand uit te steken. Hen helpen zich meer en meer toe te wijden aan God door met hen te kijken naar  iemand die ook gestorven is. Jezus Christus zelf.  Hij heeft  zijn leven gegeven voor  hen die  verlangen naar een leven met God.

Ik geloof dat dood pas werkelijk waardevol is  als  er een echt leven aan vooraf is gegaan.  Een waardevol leven. sommige mensen leven  kort en anderen  relatief gezien best lang, maar  met oog op de eeuwigheid is  het allemaal maar eventjes.  Ik las op facebook een stukje: echte liefde moet bewezen worden.  dat is  waar leven over gaat.  Jezus heeft laten zien wat werkelijk leven is.  Hij heeft bewezen werkelijk lief te hebben. Hij heeft bewezen dat God werkelijk naar mensen omziet door Jezus te laten opstaan uit de dood.  … wat geweldig te mogen weten en te zien dat er  relevante levens zijn.   ik denk nu sterk aan Anne Marie. Jong gestorven, maar  ze is leven bij de Heer. Wie er aan twijfelt? Dat mag, maar ik geloof dat echte liefde bewezen zal worden.  geloof dat maar. Jezus heeft het bewezen en ook haar zullen we wederom ontmoeten.

Ik wil graag dat mijn leven relevant genoemd gaat worden zoals de levens van mensen die ik eerder noemde voor mij waren. niet relevant omdat ik zo aardig was of  vriendelijk, maar omdat er mensen zijn geweest in mijn leven die God hebben gevonden en wederom relevant willen zijn voor  anderen.  beetje raar blog geworden misschien, maar soms gaat er veel om in een koppie. Dit zat er in dat van mij.

2 gedachten over “als ze mij herinneren…

  1. Zo geweldig om je leven in dienst van de Heer te mogen stellen en van betekenis te mogen zijn voor mensen die de weg kwijt zijn en zo graag weer vaste grond onder hun voeten willen voelen. Dat je dan Jezus als vaste grond onder hun voeten mag geven is zo immens kostbaar om te mogen doen, een waar voorrecht

    Like

  2. Tsja, ik snap wel dat deze gebeurtenissen in je hoofd blijven rondgaan. Wij kenden Annemarie nog niet zo heel lang, maar wat een goede herinneringen hebben wij aan de trip naar Praag in april van dit jaar! Wat zullen jullie haar missen op de Hoeve…

    Like

Geef een reactie

