kom eens even naast me, of mag ik misschien even in je schoenen staan?

mantelzorg1

Wie is mijn naaste? Wie moet ik liefhebben? Ik weet niet of het de bedoeling is om dit soort dingen zo strak af te kaderen. Wie is mijn naaste nu? Ik geloof dat het afhankelijk is waar ik ben.

Dus overal waar ik ben zijn er mensen naast me. Dichtbij me. Wanneer ik om me heen kijk zijn dat mijn naasten.Ook degene die ik in mijn hart meeneem zijn mijn naasten. Ik geloof dat deze groep groot genoeg is om mee te beginnen.

Daarnaast is er de oproep om onze tentpinnen ver uit elkaar te zetten. Maw de deur van je huis, of misschien wijder nog, je leven te openen voor een ieder die wil komen. Of sterker nog ; mensen nodigen die door anderen niet genodigd worden.

Wie is onze naaste? Wie moeten we liefhebben? De mensen die we ontmoeten.

010

ik heb  geen idee  hoe jij hier in staat, maar  ik heb hieronder nog een leuk filmpje voor je van TED. empathie daar gaat het over. nu heb ik iets tegen het woord empathie, maar dat komt waarschijnlijk omdat het bij mij overkomt als geveinsde vriendelijkheid of inleven in de ander op een onechte manier.

ik geloof echter dat we ons ook werkelijk een beetje in de ander  hun schonen mogen verplaatsen. misschien zelfs wel een handje helpen waar mensen in nood zijn vanuit empathie. door je in de situatie van anderen in te leven komen we dichterbij de werkelijkheid van wat een ander  ervaart en zien we ook onze eigen tekortkomingen.

kom je naast me? kom je in mijn schoenen staan?

Geef een reactie

