houdt je mond!

tong

Ken je ze ? mensen die zo enorm scherp dingen kunnen zeggen? ik ken iemand die bijvoorbeeld al bij voorbaat roept dat hij een behoorlijke grote mond heeft en dat hij al aangeeft dat als hij te scherp is het niet de bedoeling is om de ander te kwetsen, maar hij wil gewoon eerlijk zijn. iemand die ik kende, mijn opa, was ook iemand die heel scherp kon zijn. hij stond bekend als iemand die zei waar het op stond en ging ook zijn eigen weg in zekere zin. Naar buiten gericht stond hij bekend als iemand die eerlijk en oprecht was, maar ook zeker iemand waar je van op aan kon , dat wat hij zei ook waar was en dat hij ook deed wat hij zei. aan de andere kant was hij ook iemand die  in zijn gezin heel direct iets kon zeggen en dat kon je dan ook maar opvreten.
Op zich is het de vraag of het goed is om zo scherp te zijn. ik moet denken aan Petrus die ook best scherp was met de tong, maar niet altijd even wijs. Paulus echter was ook scherp met de tong en wellicht wat wijzer in zijn benadering. In het oude testament zie j e dat sommigen behoorlijk scherp van de tongriem gesneden waren.

een wachter voor onze mond

Misschien is het zo dat scherp zijn met de tong ook te maken heeft dat dingen direct gezegd worden en dat mensen dat niet altijd gemakkelijk kunnen accepteren. Ik geloof dat het een goede eigenschap is om eerlijk te zijn en transparant. Ik geloof dat we echter ook een wachter voor onze mond moeten hebben. dat we niet direct een antwoord klaar hoeven hebben liggen of deze uit moeten spreken.
Ik zeg dit gemakkelijk, maar ik schrijf dit juist omdat ik zelf vaak zo’n scherpe tong heb en mijn mening klaar. Ik schrijf echter ook over transparantie en waarheid en ontmoeting op deze site, maar tegelijk is het mijn zoektocht soms een beetje hoe ik dit het beste tot uiting breng. Ik ben vaak best scherp en durf ook al hel gauw mijn mening te zeggen. of misschien durf ik het in wezen niet en komt het er daarom vaak zo rauw en onbeholpen uit. Ik zeg soms dat ik nu eenmaal zo ben, maar na een confrontatie deze week met mijn dochter moet ik constateren dat ik vaak veel te direct ben in mijn benadering.
Wanneer ik de Bijbel lees dan ontdek ik dat de mond gebruikt word voor allerlei zaken , maar dat het belangrijk is hoe je hier mee om gaat. we mogen de waarheid zeggen , maar we moeten leren na te denken voor we antwoorden. Laten we woorden van heil spreken over mensen en soms zijn daar best pittige woorden voor nodig, maar in mijn geval spreek ik soms voor mijn beurt en is het beter om eerst wat meer te luisteren alvorens te spreken. In ieder geval voor we harde scherpe woorden gebruiken.

 ik zeg altijd waar het op staat

Woorden maken soms meer kapot dan ons lief is en aan e andere kant zijn het juist woorden als ik heb je lief die zoveel meer doen . oprechtheid en echtheid zit 5161646-verrast-jonge-vrouw-met-een-hand-voor-haar-mondvolgens mij niet direct in harde scherpe woorden, maar juist in de intentie van woorden. Weet je we zijn vaak geneigd onszelf op de borst te slaan en te zeggen: ik zeg altijd waar het op staat”,ik doe dat in ieder geval soms.

soms is het goed om een hand voor je mond te houden.
We kunnen ons niet altijd verschuilen achter het woordje sorry, of zeggen dat we nu eenmaal zo zijn. ik wil in ieder geval leren om eerlijk te zijn en transparant, open voor anderen. ik merk dat mijn scherpe kant soms mensen die ik zou willen ontmoeten afstoot. Wat ik niet wil dat doe ik toch. Hmmm…

sorry????

Wat te zeggen nu? Sorry? Misschien! Maar beter maar even niets nu. En voor wie me het meest dierbaar zijn, ik ben blij dat jullie me liefhebben ondanks mijn scherpe tong. <3<3<3
Heer ,leer me goed luisteren alvorens te spreken!

luisteren

3 gedachten over “houdt je mond!

  1. Eigenlijk kan ik maar beter niet reageren, want ik kan ook nogal een grote mond hebben… ‘ik ben nu eenmaal zo’…. daar heb ik nog eens een leuke column over geschreven, misschien plaats ik hem eens op mijn blog. bedankt voor de tip🙂

    Like

Geef een reactie

