De door God geïnspireerde mens?

 

getuigenissen-wonderen-genezing3Wat is inspiratie? Inspiratie wordt als ik even rondgoogle als volgt gezien en benoemd: een toestand van creatief nadenken . inademing, een goddelijke ingeving, ideeën hebben , inblazing,  bezieling, aan vuren, een gevoel van hoe een bepaalde klus aan te pakken, levenwekkende kracht, etc…

Het woord inspiratie vanuit het Latijn gezien komt van het woord spiritus wat zoveel betekent als geest. Ook wordt goddelijke ingeving meermalen gebruikt  als het gaat om uitleg.  Al met al  als het gaat om inspiratie  lees ik zoveel als, iets wat  bij ons binnen komt in de geest als een soort van wind. Het komt niet zomaar , maar is een goddelijk ingeven.

 Lezen: 2 Tim 3:16 / 2 Petr 1:20/21

Wanneer gelovigen spreken over de bijbel, dan zeggen ze veelal dat de Bijbel het door God geïnspireerde woord is.  waarmee ze willen aangeven dat  wat geschreven is een goddelijke oorsprong heeft.  Sommige mensen  denken daarbij  dat God als het ware de hand van de vele verschillende schrijvers heeft omvat en hen iets liet schrijven wat hun eigen vermogen en inzichten te boven ging. ( mechanische methode)

anderen beweren dat  God enkele  specifieke zaken  bewust aan bepaalde mensen zou hebben verteld en getoond en dat  daarbij ook woorden van mensen zijn toegevoegd en dat er als het ware een mengeling is ontstaan tussen het woord van God en dat wat de schrijver van god zou hebben geïnterpreteerd. ( dynamische methode)

weer anderen geloven  dat  er mensen waren die gewoon intensief met God leefden en deden wat God hen ingaf en schreven wat er op hun hart was , hun ervaringen en hun gedachten gevoed door verlangen om te dienen werd als het ware gefilterd door wat de Heilige geest in hun leven  deed . ze ervoeren in hun leven  de nabijheid van Gods geest en deze inspireerde hen om deze daden en gedachten op te schrijven als  een natuurlijke  manier. het  was God zelf die mensen inspireerde. Zonder dat de mens daar altijd heel direct en bewust over nadacht. (organische methode)

Nadenkertje/ kernwaarde:Wanneer  de bijbel daadwerkelijk door God geïnspireerd is, dan zullen we de bijbel ook moeten gebruiken zoals  God ons dat opdraagt. 

Het is mooi te zien dat de Bijbel op deze prachtige manier tot stand is gekomen en dat er ondanks de verschillende  interpretaties  duidelijk moge zijn dat er inspiratie nodig was om de Bijbel te schrijven, maar ook om te kunnen begrijpen wat er in de bijbel staat.

images (3)Ik geloof  dat God mensen inspireert. Niet alleen om Zijn boek  te schrijven, maar ook om andere dingen te doen. andere boeken te schrijven, mensen te bezoeken, dingen te maken, door de natuur, door relaties, door kunst, muziek, preken, verhalen,  …noem maar op.

Weet je sommige mensen beweren dat het leven “maakbaar” is.  Maw dat je zelf min of meer in de hand hebt  of je leven een succes  wordt of  juist niet. maar weet je we  mogen dan intelligent zijn , je mag dan veel weten of ervaring hebben, maar jij en ik hebben niet de controle over het  leven en wat daar zoal in gebeurt .

Ik geloof niet dat het leven maakbaar is. ik denk dat we mogen leren dat wij zelf het leven niet in de hand hebben.  wij hebben een hogere macht nodig. We hebben het nodig  dat God in ons leven ingrijpt. We kunnen soms wat invloed uitoefenen op zaken,maar dat zelf alleen maar omdat Hij ons daarvoor de ruimte geeft.

Ik geloof dat het belangrijk is te weten en te beseffen dat  we niet hoeven te leven  naar wat andere mensen ons te zeggen  hebben.  veel mensen en daarbij ook veel gelovigen  in de kerk of daarbuiten willen je heel graag vertellen wat je wel of niet moet doen. soms hebben ze heel goed onderbouwde theorieën. Ze vertellen ook geen leugens. Maar het is belangrijk is om te leren  te leven  naar wat God ons persoonlijk te zeggen heeft.  Dit in ons dagelijks leven , soms door  mensen die te vertrouwen  zijn, m aar vooral door met Hem in gesprek te zijn, te bidden dus, door te lezen  wat God ons in de Bijbel ( het door hem geïnspireerde woord)te zeggen heeft.

God heeft iets te zeggen! ik geloof dat de Bijbel Gods geïnspireerde woord is, maar ik geloof dat God vooral mensen inspireert om zijn weg te gaan en hierover  te vertellen. Zoals de profeten en apostelen, maar ook mensen nu tegenwoordig.   Wat God te zeggen heeft  verteld hij door mensen als jij en ik, gewone mensen dus.

We zijn geneigd ons oor  vooral bij mensen neer te leggen. Maar wat nu  spreekt God niet meer?  als God  dit wel doet  zouden we dan niet vooral ook ons oor bij God te luister moeten leggen en wat heeft  hij ons dan te zeggen? en hoe doen we dat dan?

download (1)Weet je  Hij is degene die  het beste weet wat goed voor ons is.  hoezo?  Omdat hij ons gemaakt heeft.  Zou degene die ons en bedacht en gemaakt heeft  niet ook het beste weten wat goed voor ons is?

Hij weet wie je bent, wat je aankan, wat je kunt dragen. zelfs al denken we dat we  iets niet aankunnen, God is  er ! Hij inspireert. Nog altijd. Hij inspireert ons door zijn Heilige geest, zoals Jezus dat beloofde.

Ik vind het wel mooi zoals het in het engels gezegd word. to unlock Gods word in to (y)our live.

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s